Jump to content

Våpensøknad.


canaldigital

Recommended Posts

Hei!

Er helt ny innpå her.

Jeg er en gutt på 16 år, og jeg vil søke om hagle som skal stå i mitt navn, jeg har hatt jegerprøven siden jeg har vært 14 år.

Har vert med på en del skyte konkuranser, bla: leirdueskyting (1 plass), baneskyting (5 plass), men ingen av foreldra mine har jegerprøven, men nesten alle slektingene mine har den, har derfor fått lånt meg våpen og sånt med dem.

Har vært med på både rådyrjakt å hjortejakt, men nå har jeg lyst til å prøve meg på "fuglejakt", stor fugl å div.

 

så tror dere at jeg skal få godkjent en eventuell søknad da :-)

Link to comment
Share on other sites

vet at en av foreldra skal skrive under, men må du være medlem av et jakt lag for å få større sjangs til å få d igjennom, er ikke det 7u :P, jakter ilag med bestefaren min og onkelen min, og de fleste jaktturene forekommer på impulser, har skutt rådyr, rev å div fugler tidligere, så i mine øyne skal det ikke være noe problemer med å få godkjent en søknad.

Link to comment
Share on other sites

§ 10. Personlige kvalifikasjoner for erverv av skytevåpen

 

Fysisk person kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler når han eller hun oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet, alder og behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, som er fastsatt i eller i medhold av våpenloven § 7 tredje og fjerde ledd, i forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 1 og i forskriften her.

 

Dispensasjon fra kravet i våpenloven § 7 fjerde ledd om at søker skal være 18 år, kan gjøres for erverv av rifle eller hagle hvis søker er over 16 år og

a) i seks måneder har vært aktivt medlem av forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon, og har anbefaling fra denne, eller

b) har bestått jegerprøve.

Dispensasjon etter annet ledd kan bare gis i de tilfeller våpenet kan oppbevares av en person som oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet og alder som er nevnt i første ledd.

 

Dispenserer en politimester fra aldersgrensebestemmelsene i et tilfelle hvor skytevåpen eller våpendel er ervervet ved arv, jf. våpenloven § 7 fjerde ledd fjerde punktum, bør det vanligvis settes som vilkår at en annen person tar hånd om våpenet og oppbevarer det som om det var hans eget til arvingen når aldersgrensen. Er ingen annen person, som oppfyller vilkårene for selv å få våpenkort, villig til dette, skal våpenet deponeres hos politiet. Unnlater arvingen å hente våpen eller våpendel som er deponert hos politiet, etter at han har nådd aldersgrensen, og har fått skriftlig anmodning fra politiet om dette, kan politiet selge våpenet eller våpendelen for eierens regning.

 

Dispenserer politimesteren ikke fra aldersgrensen, kan arvingen (boet) innen tre måneder overdra våpenet eller våpendelen til en som får ervervstillatelse. Er dette ikke gjort, selger politiet våpenet eller våpendelen for arvingens regning etter de samme bestemmelser som gjelder for innleverte våpen, jf. våpenloven § 10 tredje ledd.

Min utheving/fargesetting. Ikke noe krav til klubbmedlemskap når du er registrert jeger.

Link to comment
Share on other sites

Hvis Din lokale jeger og fiskeforening er tilslutett Norges jeger og fiskeforbund, så er det et forbund som er godkjent av politidirektoratet med egne skyteprogram og da er medlemskap der grunnlag til å gi deg godkjennelse til å eie våpen hvis alt annet er ok.

Link to comment
Share on other sites

Medlem vet du at du er når du har betalt medlemskontigentet og fått et kvitterings-oblat som du klistrer på medlemskortet. Det kommer i posten. Ellers er det vell ikke noe problem å ta en tlf, eller mail til NJFF.

Våpensøknaden godkjennes så lenge du har en legitim grunn for å anskaffe deg et våpen, det første våpenet blir som regel alltid godkjent! Søknaden kan du få hjelp med av de du kjøper våpen av, hvis du er usikker.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...