Jump to content

Gass vs Rødsprit


Blaser_308

Recommended Posts

Det kommer litt an på hvilke brenner du har tenkt å bruke.

Selv brenner jeg stort sett bare renset bensin (fra Statoil eller Felleskjøpet 4t uten olje) når jeg er på lengre turer. Gass er selvfølgelig bra og enkelt i bruk, men blir det kaldt så får du dårlig effekt. Sprit er vel i nærheten av siste jeg ville hatt med på tur. Dårligere effekt, avgir mye kondens og har høyt forbruk.

 

Jeg bruker en Omnifuel og er nå på tredje eller fjerde kanne med bensin, og det uten å rense dyse. Obs, ikke bruk vanlig bilbensin, den inneholder masse dritt som ikke er bra å dra i seg, samt at den belegger dyser med sot.

Har du først prøvd renset bensin så er det vondt og gå over til noe annet... :)

 

For et par år siden var jeg på en 5 dagers tur ( sommer og i telt ) med 2 kammerater, vi brukte 0,8 liter bensin til matlaging og kaffekoking, dvs 600gram drivstoff. En bærer seg ikke skakk på det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

MSR Whisperlite kan også anbefales. Her er resultatet av en liten test jeg gjorde:

 

Testforhold: -8°C, vindstille. Brukte ikke vindskjerm.

 

Forvarming med rødsprit, 5ml: Brenntid 2min, mer enn nok for opptenning.

Smelting av 1kg snø: ca 6min (alt smeltet etter 7min, men da var vannet allerede litt lunkent)

Tid (fra oppstart) til koking: 12min.

Forbruk: 38g bensin (190g/time).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...