Jump to content

Skjelving!


anette

Recommended Posts

Hei!

Forsøk å la knokkel berøre knokkel, og knokkel mot bakken. Med det mener jeg at kroppens mer kjøttfulle deler ikke berører hverandre eller underlaget. Sitt på kne og tær/fot, med albue på det kneet som kommer opp. Det bør redusere bevegelse som følge av pulsen.

 

Mvh

 

Swr

Link to comment
Share on other sites

Noen av oss blir litt mer følsomme for trykk på ledd med alderen som enten kan skyldes dårlig sirkulasjon eller trykk på nervepunkt som følge av dårlig bevegelighet/leddfrihet. Det kan utarte seg forskjellig fra person til person, noen får puls ("dunking") akkuratt som om man strammer en reim rundt armen ved måling av blodtrykk, andre merker ingenting før musklene rundt leddet plutselig begynner å skjelve etter en liten stund. Uannsett så går finmotorikken til helsike og man må bruke mer og mer fokus på bare det å sitte i ro i stedet for å gjennomføre det man først satte seg ned for å gjøre.

I mitt tilfelle så var det største problemet å a) innse at jeg ikke lenger var like bevegelig som før b) svelge nok stolthet til å få gjort noe med det :)

Link to comment
Share on other sites

Her er noen ting som fungerer for meg:

Stilling:

Lås det fremre kneet med å vri foten litt innover og så press kneet litt utover samtidig som man legger litt mer vekt fremover (ikke sitt så mye på bakre fot at du ikke har nok press fremover)

Slapp av i venstrehånden og armen, den skal støtte og ikke holde hardt.

Legg fremskeftet mer mot lillefingersiden av hånden for å unngå pulsslag fra håndleddet.

Legg venstre albueben (olecranon) mot toppen av venstre kne. Unngå musklene- bein mot bein er best.

Slapp så av i nakke og rygg

Høyere hånds lang og ringfinger trekker børsa mot skulderen, men ikke veldig hardt. Tommel og lillefinger slapper av, men ligger mot grepet. Tommelen griper rundt kolbehalsen.

 

Høyere sides albue holdes høyt når kolben legges på plass i skulderen, men dras/faller litt ned etterpå for å holde kolben på plass i skulderen.

 

Så lukker man øynene, går gjennom alle de ovenstående punktene etterhverandre mens man puster dypt med magen. Når man åpner øynene skal siktet ligge sentrert i blinken. Hvis ikke så må stillingen justeres sideveis (man kan flytte litt ved å endre vinkelen på bakbenet. Kneet utover flytten stillingen litt mot høyere, og innover flytter litt mot venstre. I høyden kan man grovjustere med fremre hånd utover/innover. Resten tar jeg med pusten.

 

Selv liker jeg å gå inn i blinken fra undersiden, og skuddet går på vei inn i senter om jeg timer det rett. Det er stor forskjell på å skyte "på vei inn" og "på vei ut). Men det er flere måter å gjøre dette på. Det viktigste er å finne en rytme mellom pust og veien mot senter av blinken.

 

Ser jeg har problemer med å fatte meg i korthet her. Generellt i forhold til skjelving så er det nok stilling og avspenning som vil ha størst effekt.

Link to comment
Share on other sites

Gå til fastlegen og be om å bli undersøkt for hjertetrøbbel og høyt blodtrkk. Hvis han noen av delene. kan legen forskrive betablokker. Det hjelper mot skjelving.

 

Har selv brukt Zelozok mot høyt blodtrykk (fungerer utmerket mot migrene på meg også). Da jeg fikk dette nevnte legen min at dette også ble gitt til personer som skulle snakke i store forsamlinger for å dempe skjelving i stemmen, samt at det hadde positiv effekt på konkuranseskyttere (står vel faktisk på dopinglisten :-) ) På meg senker medikamentet hvilepulsen og jeg blir helt "rolig". Legen beskrev virkningen som et slags anti-adrenalin. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hallo. Skulle spør fra gubben om dere hade noen tips om skjelving. Han greier ikke å få sammla skuddene inne i elgen på 200meter kne lenger.Noen måter og få roa det ned, han har prøvd reim.

Du greier nok dette! Du kan anbefale den kjente ......-metoden (oppkalla etter ein gammal skyttarkonge - me treng ikkje namngje han her) som visstnok skal ha brukt denne. Ein runde med madammen i teltet før turen går til standplass ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...