Jump to content

Et lite spørsmål ang lading


sjorgen

Recommended Posts

Ah, fine greier. Er det da forskjell på kvalitet og sånt noe? Billig kontra dyrt krutt? Hvor billig (og dyrt) kan man få det?

 

Hmmmm.....Hva skal jeg svare på dette??

 

"Dårlig" kvalitet på krutt tror jeg er skjelden. Det finnes masse forskjellige krutt-typer, som har forskjellig hastighet på trykkoppbyggelsen (kalt; brennhastighet). Noen fabrikanter kan ha krutt-typer som på en måte er ganske like i brennhastigheten.

 

Prisen på krutt varierer litt, og hvasom er best varierer fra hvilken patron som skal lades, og hvilken person, eller hvilken ladebok du refererer til.

Det blir også solgt krutt fra div leverandører, som stammer fra samme produsent (Feks Bofors).

Det finnes også "skytterlags-krutt" som ofte kan være billigi forhold til andre typer krutt, men det skal du holde fingrene unna til du vet litt mere hva du driver med. Eller hvis du da ikke har tenkt til å kun skyte 6,5x55, eller 7,62x51mm og bruke de ladedatene som står på boksen.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett større lott-variasjoner. Til 6,5 lader jeg med NC-96, og der står ladedata på boksen. Kan til tider være forskjellig fra forrige lott, derfor lønner det seg å holde seg til boksens ladedata når det gjelder skytterlagskrutt....

Link to comment
Share on other sites

Skytterlagskruttene KAN variere en del i brennhastighet fra lot til lot. Derfor skriver de også ladedata på boksene, nettopp fordi de er forskjellige fra forrige gang de sendte ut et parti med krutt. Kaliberne som er listet opp er typiske skytterlagkaliber som 6,5x55 og 7,62 NATO aka 7,62x51 aka .308 WIN.

 

Lader du til andre kaliber enn disse vil du ikke ha den fjerneste aning, som fersk hjemmelader, om hva som er en trygg startladning til børsa di.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...