Jump to content

Rypejakt med "ikke-jakt-hund" ulovlig?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Får forhåpentligvis noen dager fra fra skolen nå snart, og i den forbindelse tenker jeg meg på småviltjakt. I det terrenget hvor vi har hytte får jeg trolig kjøpt kort i år.

 

Registrerte at i år er det nedlagt forbud mot bruk av hund på jakt. Dette pga lave rypetellinger. Jeg har jo en boxer, som over HODET ikke har noen misjon på rypejakt. Har han somoftest i line festet til meg når jeg er på jakt, og både jeg og han har stor glede av dette.

 

Hvordan vil evt. oppsyn reagere på dette ved kontroll?

Link to comment
Share on other sites

Kjempeflott!

 

Ja er jo det jeg tenker og.

 

Har jeg han løs, så utgjør han fortsatt ingen fordel for min del. Men da kan man jo i teorien tenke seg at han skremmer opp fugl som jeg ikke hadde sett ved at han løper mer rundt enn meg..

 

På harejakt derimot, der har jeg faktisk "brukt" han litt.. :P Jeg kan se på oppførseln hans når det er hare i nærheten. Men i det området jeg skal jakte nå eksisterer det ikke harepus.

Link to comment
Share on other sites

Et hvert oppsyn med fornuften i behold vil la noe slik passere, garantert. Han er jo ingen åpenbar fuglehund akkurat! Går du med han i line, har du i tillegg kontroll på hunden.

 

Tror ikke det vil by på problemer, men en vet jo aldri!

 

Vet om schæfere som tok stand på ryper. Kan jo trene hvilken som helst hund til forsjellige oppgaver, selv om noen hunderaser er bedre egnet enn andre. Hvor skal oppsynet sette grensen?

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Heisan Fredrik,

Vet aldri med oppsynsmenn og slikt!

Nei si det hva skal en gjøre. Men vet ikke på forhånd. Eneste jeg tenker at jeg hadde vært litt nervøs med og ta med hunden, og kansje tatt bort litt av gleden med jakta da. Men nå er jeg litt nervøs av meg, snek meg til en studentrabbat på toget fra oslo for noen år siden og satt og svetta helt til kunduktøren kom og sjekka...

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Haha! :)

 

Er ikke SÅ nervøs av meg da... ;) Men helt klart inne på noe der. Er utrolig mye mer behagelig å ha alt "på stell" når man skal på jakt. Men er jo dritt å la bikkja være igjen på hytta da..

 

Jaja, får se hva som skjer. Må først få svar på om den første uka av jakta har gått bra, før jeg får kjøpe kort. I fjor ble jakta avslutta med en gang omtrent, pga lav bestand.

 

Håper vi får tatt oss ei økt på banen om jeg kommer meg oppover snart, Stig. Mye å gjøre for tiden :roll:

 

 

jelan1a

Selvfølgelig tenkt den tanken. Men når det gjelder akkurat denne saken, så vurderte jeg den dithen at det er bedre å be om tilgivelse, enn tillatelse. :oops: Dette fordi jeg VET at hvis jeg spør de som f.eks selger kortene, eller de andre jeg får fatt i, vil svare nei. Dette for å dekke sin egen rygg. Mens når man møter en oppsynsmann (som trolig er en trivelig og normal fyr) så vil man forhåpentligvis få forståelse for dette. Har jo såklart absolutt alt annet i orden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår deg meget godt Fredrik. Men ,og det er alltid ett men. Om det er forbud med hund så er det forbud med hund o,s,v. Treffer du en real oppsynsmann/kvinne er alt i orden men om det motsatte skjer så har du ett problem. Det finnes til og med fuglehunder som ikke er særlig ivrig på rype,skogsfugl men forklar det til oppsynet om vedkommende er av rette sorten.

Link to comment
Share on other sites

Men da må man jo og spørre seg, hva er worst case her? Hva KAN en tverr oppsynsmann gjøre?

 

Jo, han kan vel levere anmeldelse. Disse anmeldelsene blir så godt som ALLTID henlagt, av prosessøkonomiske hensyn. Og jeg vil VIRKELIG tro at det og gjelder en sak hvor den anmeldte forklarer sakens natur. Eller? :)

 

EDIT: Æsj, må selvfølgelig presisere at jeg er en meget lovlydig kar, på alle områder. Men det finns grenser, og ikke minst tolkninger. Og strengt tatt, kan noen peke på hvilket straffebud man bryter?

Link to comment
Share on other sites

Joda Fredrik det er riktig det. Du er vel i stand til å bedømme dette selv. Kommer bare med hvis om atte det er sånn og sånn. forhåpentligvis så går dette BRA. Lykke til med jakta. Her starter vi ikke før på Torsdag, Rype -så vi reiser til fjells i morgen. Dårlige tellinger men vi håper på noen fine dager. Det sossiale med god mat og drikke + en kompis gjeng som har jaktet sammen i 18 år er himmelriket.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke stikkordet her "bruk av hund på jakt"? Det er forskjell på å medbringe hund og å bruke hund. Jeg tror du har ditt på det tørre. Du bruker jo ikke hunden til å jage med du bare har den med når du jakter. Dersom du har hunden i bånd hele veien blir vel dette enda mer åpenbart.

 

Les teksten på forbudet. Står det benytte eller bruke mener jeg du er innenfor ved å medbringe.

Link to comment
Share on other sites

Ja du er inne på noe der. På det ene stedet jeg skal jakte på er teksten:

Alle som jakter bak hund eller drar nytte av hund under jaktutøvelsen skal ha betalt jaktkort for hund.

Så den er jo grei!

 

Men på det andre stedet:

All jakt er uten hund

 

Forhåpentligvis får jeg jakt på det første, da er saken biff. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...