Jump to content

Problem med X-esse


Kåre

Recommended Posts

Har en x-esse pistol som jeg kjøpte ny nylig og har ett problem med den

 

1-4 av 50 skudd klikker ved avtrekk, og når jeg prøver å dra bak sleiden er den svært trang (føles som om patronen har kilt seg fast i kammeret) av og til er der bare litt som må til (men vesentlig mer enn vanlig), andre ganger må jeg nesten ta spenntak i grepet for å få åpnet den, og tennstift annslaget i hylsa er omtrent halvparten så stort som på en skutt hylse.

 

Bruker forøvrig kun CCI Standard ammo

 

ved omkammring av patron som klikket går den av uten problem

 

Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

 

Demonter og sjekk tennstempelet ditt,hvis våpenet er kjøpt nytt bør det jo være i orden

Brukt våpen derimot vil jo tennstempelet ha blitt kortere etterhvert som det slår og slår.

Har en pardini som hadde lignende symptomer ,viste seg at stempelet var en anelse stuket.

Sjekk også støtbunnen i sluttstykket,dritt og lignende holder kansje hylsebunn litt utifra .

Hvem vet?

Bor du i nærhet av importør besøk de.(Landrø)?

 

 

 

 

 

 

Lykke Til

Link to comment
Share on other sites

Høres for meg ut som om patronene ikke kamrer 100%.

Om det mangler en tidel eller fler, vil patronen fjære etter slik at tennstiften bruker kraft for å dytte patronen frem samtidig som den skal lage hakk i rimmen, ergo mindre kraft til rimmen.

Forsøk en grundig kammerpuss for å fjerne voks og avleiringer og fjern samtidig avleiringer fra støtbunnen siden det kan bygge seg opp et lag med graps der.

Det kan også være at kammeret ditt er trangt.

Da kan det enten brotsjes/poleres opp noen hundredeler eller så kan du bruke en annen ammo.

Jeg hadde i sin tid en AW93 som var på det viset, så jeg måtte holde meg til bl.a. SK Standard og pusse for hvert 300 skudd.

SK har et tynt oljebelegg istedenfor voks, og det kan være nok til at pistolen funker hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...