Jump to content

Å velge valp


Shadob

Recommended Posts

er jo helt håpløst :roll: .

 

I går kveld kjørte jeg ned til Mysen, valgte hvalp - og returnerte.

140 mil på 20 t.

Jeg fant da ut at jeg ikke var 18 år - med bildilla.

 

Vel - nok om det.

 

Jeg tok kontakt med tispen, samt far og bestemor først - og fant disse ok.

 

4 tispehvalper var det, og jeg skulle velge den beste - da jeg hadde førstevalget.

Ja - hvordan velger man det beste?

 

Jeg fant ut at om jeg brukte 30 min eller 5 timer - ikke ville gjøre meg mer klok, så jeg var kanskje litt kjapp i utvelgelsen.

 

Det stod om 4 tispehvalper, og jeg ville være sikker på å ikke få en hund med pelsstell.

 

Jeg valgte da bort èn med litt barter, og konsentrerte meg om de tre andre.

 

Jeg kunne fakisk ikke skille de på oppførsel.

 

Det siste jeg gjorde - var å løfte de opp på et glattpolert biltak, og valgte den som ikke var berørt av dette.

 

Etter mye hyling og mange luftestunder - kom vi hjem.

 

Jeg ville sjekke tenner - kun for markeringens skyld - og det falt ikke i god jord.

Da måtte hun vise tennene 10 ganger til :wink: .

 

 

Forøvrig er hun ikke skeptisk på noe som helst - og jeg ser for meg en skikkelig utfordring.

Jeg har hatt div. raser (doberman`en, schâfer`e, dachs`er, settere og vorsteh`ere), men har faktisk ikke opplevd noe så natert som denne tyske jaktterrieren :twisted::D

 

Har jeg gapt over for mye??????

Link to comment
Share on other sites

Det er 12 år siden det har vært hvalp i huset - og etter de første 12 timene ser at jeg må bli mye flinkere til å følge med på "gjøre-fra-seg prosedyrene" :?

 

Hun er ihvertfall flink til å benytte seg av husets skjulesteder i den sammenhengen :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jøye meg!Nå har du ikke valgt den letteste rasen da..De treng en fast hånd.Du er sjefen,men du har erfaring fra før så dette går nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så langt - er jeg meget fornøyd med den sosiale adferden hos hunden - og nyfikenheten, samt måten hun løser "farlige" situasjoner på.

 

Mulig jeg er litt utålmodig - men synes det går tregt med husrenheten :? .

 

Har prøvd så godt det lar seg gjøre - å overvåke henne, og tyde evt. signaler på at hun skal gjøre fra seg, men det er sannelig ikke lett.

Hun har ihvertfall ikke forstått at hun kan lage lyd for at vi skal bli oppmerksomme på at hun bør få ut.

 

Pr. dags dato - kan hun være ute en god stund, og like etter at hun kommer inn - tisser hun.

 

Litt av årsaken til det - kan kanskje være at hun er så aktiv mens hun er ute - at hun glemmer å gjøre fra seg :twisted: .

 

Vorsteh`eren er tålmodig med hennes trang til å bite seg fast i skjegget - og andre kroppsdeler.

Katten er derimot ikke mye tålmodig - og Mira har fått seg mange poter - uten at det hjelper.

Jeg hadde håpet at katten ville bli venn med henne - for jeg ser for meg at Mira om noen måneder ikke vil la seg tukte av katten.

Da blir kanskje yngstedatteren uten katt igjen (vorsteh`eren tok den forrige) :? .

 

"Innkallingen" er så som så :( .

Det er nok altfor mye "do it my way" fremdeles :roll: - men noen ganger overrasker hun storartet.

 

Jeg har stort sett hatt hundegårdshunder - og har vært fornøyd med det - og sluppet husrenhetsproblemet - da hvalper har blitt overlatt til de voksne i hundegården.

Denne gangen hadde vi bestemt oss for at hunden skulle bli en "kombihund" - altså en hushund, samt en jakthund.

 

 

 

Men når jeg nå ser at hun blir dullet ned i tepper i sofaen etc. - er jeg nesten i tvil om dette noen gang blir en HUND :wink:

 

Forøvrig har jeg ikke hatt hvalper som har vært så "pågående" og uredd som denne - i denne alderen.

 

Burde jeg plukket ut den "svakeste" av tispehvalpene - mon tro :?

 

Apport-delen tror jeg ikke vil bli noen utfordring - da hun plukker opp det meste - og elsker å løpe med det i kjeften.

Et par dager etter at hun kom i hus - dro vi ned til sjøen - og hadde vår første felles svømmetur - så jeg anser også vannapport som "bankers" i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå er den 10 uker.

 

Eneste svakheten jeg har sett på hunden - er at det renner fra øynene.

Veterinæren kan ikke se noe galt - så jeg håper det er noe som går over.

 

Det var svakheten!

 

Hva er styrken?

 

Det går i 350 hele tiden - og faktisk så liker jeg det - men blir litt klar også :? .

 

Den "tar ting kjapt" (Sitt og dekk, er noenlunde inne).

Og den svømmer som en and.

Apporten er "do it my way" - men interessen for å ha noe i kjeften til enhver tid - er tilstede.

Men hun glimter til av og til - og er villig til å komme inn med apportgjenstanden.

 

Forsøkte et par blodspor idag - og det første var jeg kjempefornøyd med.

Det andre - var så som så.

Men hva kan man vente?

 

Hun er selvstendig (kanskje altfor mye), begynner nå å skjønne at hun skal tisse ute, litt for mye biting (og det hjelper ikke å si et mildt nei) - og hun er en oter etter katten (selv om hun får dask etter dask av katten som er 10 kg - og har navnet "Tiger`en").

Men hun underkaster seg katten som er "oldtimer" - og det samme gjør hun med andre hunder.

 

Hun godtar å få klippet klørne uten altfor mye mas - men jeg er vel litt sleip jeg også da (byttegjenstander for å la meg få lov) :lol: .

 

Nå er det jo lenge siden jeg har hatt hvalp - men jeg kan ikke huske å ha hatt en slik ADHD-hvalp før.

For å si det litt forutinntatt: En tysker er ikke noe for de som ikke har hatt hund tidligere.

 

Familiemedlemmene synes at det er litt moro at hun biter - og shower - og når jeg sier at de ikke skal godta slike ting - hører de hva som blir sagt, men gir videre f..

 

Og det kommer til å straffe seg.

 

Fristelsen for å ta den med på høstjakten er stor - men jeg skal forsøke å la være - slik at det "største her i verden" - er å finne en sluttgjenstand i blodsporet - inntil prøven er bestått.

 

Forøvrig var hun bore et halvt døgn for et par dager siden, og kom opp fra sjøen - pjuskete og våt.

Jeg er overbevist om at hun ikke har fulgt etter noe - eller gått "solo" i så mange timer - derfor antar jeg at hun har sittet fast i et eller annet.

Men hun har tydeligvis ikke fått noen mental skade av den grunn :)

Link to comment
Share on other sites

Moden for alderen - synes jeg hun er.

Men i dag - så jeg at hun reagerte på et eller annet - og stakk av gårde i full fart.

Jeg så at hun logret med halen - og etter en kort stund - kom hun tilbake.

 

Like etter - så jeg ei voksen rågeit som rolig spaserer fra stedet hvor Mira logret med halen.

Og geita gikk meeeeeget rolig!

 

Så alle instinkter er tydeligvis ikke vekket ennå :D

 

Også er kattebæsj - tydeligvis mye bedre enn Royal Canin :?

 

Alt er tydeligvis spisende :shock: - og for noen dager siden, tok jeg ut bryststykkene på 6 gjess - og resten la jeg ut til reven.

Idag gikk vi i dette området - og da fant hun selvsagt ut at hun skulle svelge fjær.

En fjær eller to - ville sikkert gå greit - men det viste seg at det var mer enn èn fjær - og de satte seg fast i halsen på henne.

Når jeg forsøkte å få de ut - fikk hun panikk (holdt sikkert på å kveles) da jeg skulle åpne kjeften hennes.

Og hun beit - og var rasende.

Men når fjærhamsen var bore vekke - var hun som før.

Nemlig ADHD +++++ :?

 

I helgen skal jeg på "tysker-treff" - og håper at jeg kan få mer innblikk i rasen.

Jeg håper at mange av deltakerene har god erfaring med rasen - så jeg kan innhente "a lot of knowledge".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Syntes at "jeg var vellykket" for inntil 3 uker siden :) , men så :cry:

 

Dekk, sitt og innkalling - hadde gått rette veien.

 

Men plutselig - fant "lura" ut at hun skulle gi blanke i å komme.

 

Og det har hun fortsatt med.

 

Løpe fra henne, godbiter og det jeg har kommet på - er forsøkt, men ikke snakk om :?

 

Heldigvis har jeg klart å holde meg i skinnet.

 

Hun er nå 4,5 mdr. - så jeg håper det er en overgangsfase til det bedre :) .

Link to comment
Share on other sites

Fristelsen for å ta den med på høstjakten er stor - men jeg skal forsøke å la være - slik at det "største her i verden" - er å finne en sluttgjenstand i blodsporet - inntil prøven er bestått.

 

Hvorfor tar du den ikke med på jakt i høst da? Redd for at blodsporet blir kjedelig i forhold til "ekte" dyr?

Link to comment
Share on other sites

Syns det er lurt å la den bli hjemme første høsten. En tysker er tøff og en stand på ku med kalv i lyng etc kan ende med en kvestet hund.. Det skjedde min forrige tysker, 6 måneder gammel valp. Ble redd for alt hjortevilt i nesten ett år. Og hold den vekk fra svintoxe til den er nærmere 2. Deretter bør de holde seg unna din hund......

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen som kan kalle seg eksperter av oss "hobby-hunde-holdere".

Men at vi har erfart noe iløpet av årene - er jeg sikker på.

 

Det jeg registrerer, er at mange mener det samme som meg: Hold den unna vilt - inntil tiden er inne.

 

Det er jo selvsagt ikke så enkelt å gjøre - da lufteturene er uten bånd, sammen med gammel vorsteh osv. - men det er litt forskjell på levende vilt som forsvinner - og levende vilt som forfølges - og til slutt ligger der som belønning.

 

Var forresten på slakteriet i går - og fikk 2 kanner à 5 l med blod.

Det resulterte i 2 liter på div. ketchupflasker.

Alt annet blod var "herdet" :(

Selv om jeg var der 5 t etter at de sa at blodet var ferskt ( :?: ).

 

Jeg har sikkert skrevet dette tidligere - men det som er brennende sikkert: Makan til ADHD-hund - har jeg aldri hatt - når vi er ute!

Men rolig i hus, sosial i alle sammenhenger - og sta :? !

Det kan ingen ta fra den :)

 

Nå viser det seg at den kommer på innkalling så det suser - med unntak av at når det er nær heimen :?

 

Lykken er vel at jeg er like sta og ekkel 8)

 

At noen kan karakterisere disse hundene som helt rabiate, tar alt , usosial osv. - ja, det skjønner jeg overhodet ikke.

Dachs`ene, Setter`ene, Vorsteh`eren, Dober`en og Schâfer`en som har vært her i huset - har ihvertfall ikke vært mer kompis med ungene - enn hva denne er.

Og ikke minst sjefen i huset - kona.

 

Men rart dette gitt: Selv om hun er oppnevnt familiesjef - har hunden oppfattet det annerledes :shock:

 

Nå viser det seg at hun kommer som ei kule på innkalling igjen - men ikke nær heimen :( .

Da vet hun at hun må inn eller i kobbel.

 

Ikke dum den hunden :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...