Jump to content

Rifle til småviltjakt


Bjørn1

Recommended Posts

Hei

Vet ikke om det er en tråd om emne allerede, så dersom det er det må gjerne moderator flytte dette over i "riktig tråd".

 

Virker som om folk har veldig grei peiling her inne noe som skulle være en fordel for meg som komplett nybegynner når det kommer til rifler.

 

Er på jakt etter en rifle som kan brukes til småvilt, da i form av skogsfugl og storfugl samt rev, gås og hare.

 

Har googlet litt rundt men bortimot drukner i diverse meningerog tilbud omkring emne, mulig jeg blir det her også ;)

 

Er det noen som har noe innspill på hvilke kaliber jeg burde gå for, syntetstokk eller ikke, hvilke merker en burde gå for osv osv.

 

Gjerne om du har mulighet linke til gode nybegynnerpakker m/optikk om mulig, dersom du vet av noe spesielt som kan passe til mitt bruk.

 

Prismessig vet jeg ikke hva jeg forventer (8-12.000 kanskje), men som sagt, NYBEGYNNER :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet! :)

 

Som du seier sjølv so har dette vore diskutert tidlegare mange gangar. Du vil finne mykje info viss du leitar litt, og det vil sannsynligvis ikkje komme fram noko nytt i denne tråden. Eg skjønnar godt at det vert ein jungel av svar og meiningar som det ikkje er lett å bli klok på.

Sånn blir det når her er so mange kunnskapsrike folk med so mange og so ulike erfaringar. Det blir som å spørre "hvilken bil skal jeg kjøpe til privat bruk...?" :winke1:

 

Kaliber:

Dei fleste vil nok råde deg til å kjøpe enten 6,5x55 eller 223. Begge er veldig vanlige, ganske billige og ikkje minst veldig "gode" kaliber. 6,5x55 kan du jakte storvilt med. 223 kan du jakte alt opp til og med rådyr med. Begge er fine på småvilt.

Det fins mange andre og, det blir ein smakssak egentlig.

 

Merke:

"Alle" merka som er på markedet er gode børser. Dei dyre er nok betre enn dei billege, men forskjellane mellom merka i same prisklasse er små. Mitt tips er å gå i butikken, og prøve å sikte og holde på forskjellige typar. Velg den du likar best blant dei som du har råd til. Kva børsa heiter er ikkje so nøye, egentlig.

 

Hugs på at du må ha optikk på børsa og. Denne er kanskje like viktig som sjølve rifla. Legg nokre tusen i god opptikk. Ei dyr børse med billeg kikkert er lite hjelp i. Då er det betre med ei rimeleg børse med skikkeleg kikkert på.

 

Lukke til!

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar.

 

Grunnen til at jeg tenker om folk har linker etc til nettsider er fordi det er et særdeles dårlig utvalg av våpen i byen hvor jeg bor og nærmeste "storby" ligger drøye 30 mil unna. Derfor jeg evt trenger litt mer bakgurnnsstoff før jeg evt setter meg i bilen for å kjøpe våpen ;)

Link to comment
Share on other sites

Full støtte til VestlandsJeger. Vil også legge til at kikkertmontasjen også er verdt å legge noen kroner ekstra i, den må være solid og stabil. Gå for en montasje i stål.

Går du for kaliber .223, tenk over hvilke kulevekter du vil bruke - i dette kaliberet er det stor variasjon i riflestigning, og tyngre kuler krever brattere stigning.

Om du skal velge syntetstokk eller ikke vil jeg si er avhengig av hvilke forhold du skal jakte under. Bratt og ulendt terreng med mye klatring medfører at stokken får hard medfart, et godt argument for syntetisk. Dårlig vær, mye variasjon i fuktighet krever stabilt materiale, syntetisk eller laminat. Godværsjakt i lett terreng, da er det stas med et flott treskjefte. Laminatskjefter gir en god kombinasjon av egenskaper, men de er relativt tunge. Billige syntetskjefter er ofte myke i forskjeftet, noe som kan medføre at du får press på løpet når du skyter med anlegg.

Hvis jeg skal komme med konkrete forslag, så vil jeg si du kan begynne med å se på Howa 1500, Weatherby Vanguard, Remington 700SPS og Remington Seven. Dette topper du med f. eks. en Meopta kikkert i Leupold montasjer. Forstørrelsesområde velger du ved å beskrive bruken for butikkpersonalet, da skal de kunne rettlede deg. Du skal ikke være langt utenfor prisområdet ditt her.

Link to comment
Share on other sites

gode innlegg over her, og her er mine tanker. vil du ha ei dedikert småvilt rifle er det veldig vanskelig å komme utenom 223 det er ett kjempekaliber med rimelig ammo og ufattelig utvalg av skudd. den gir veldig lav rekyl, og er presis.

 

jeg har 223 browning x-bolt med meopta kikkert og lyd demper som brukes til all småviltjakt med rifle, fra snøflekkjakt på ryper til rådyr, den er perfekt til alt og jeg kvittet meg med salongen da jeg kun bruker 223 på bane og, kjempefornøyd og kan anbefale kaliberet og børsa, tror blånert med treskjefte treffer prisen din, du får da en ferdig tilpasset rifle for lyddemper med kort låskasse som er lett og meget presis.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har tenkt å lade din egen ammunisjon, så ville jeg valgt .223, som er et kurant kaliber med stort utvalg i kuler, som er nevnt av andre her.

 

Siden du kaller deg selv nybegynner, og Remington 700 var nevnt i en annen post her som mulig alternativ, så vil jeg gjøre oppmerksom på at det verserer en sak i USA om Rem 700, der den beskyldes for å ha en usikker trigger/sikringsmekanise. Jeg er som tidligere nevnt i markedet selv, og kom over dette da jeg besøkte nettsiden til Remington nylig. Om det er noe i det skal ikke jeg si noe om, men en interessant sak uansett - Remington har laget et eget nettsted viet til å forsvare seg mot anklagene - www.remington700.tv

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange gode tips.

Har selvfølgelig saumfart nettet for tips og har vel egentlig landet på Tikka T3 Lite, og opptikk (sett på bla Carl Zeiss) som ligger på omtrent samme prisen (50-50 børse/optikk). Mulig dette er overkill for en rookie som meg, men nå har jeg samtidig planer om å beholde børsa lenge ;)

 

Som sagt har jeg tenkt å jakte småvilt, og da hadde det selvfølgelig vært et pluss om man kunne skyte en rype i ny og ne også. Har derfor ikke bestemt meg for hvilken kaliber jeg skal gå for, og kan man i det hele tatt skyte rype med .223 eller 6,5x55 og likevel stå igjen med et stekbart bryststykke!?

 

Har selvfølgelig også vært inne på tanken med lyddemper ettehvert. Er dette noe stort problem å få ettermontert? Er rifla gjenget opp eller må dette gjøres i ettertid, og må man evt kappe løpet slik at ikke børsa blir for ubalansert?

Link to comment
Share on other sites

...landet på Tikka T3 Lite, og opptikk (sett på bla Carl Zeiss) som ligger på omtrent samme prisen (50-50 børse/optikk). Mulig dette er overkill for en rookie som meg, men nå har jeg samtidig planer om å beholde børsa lenge ;)

Definitivt ikke overkill, det begrunner du mer enn godt nok selv i slutten av sitatet. Ad T3, så leveres den kun med lang låskasse. Etter mitt syn er den et utmerket valg til 6,5x55, men i .223 ville jeg valgt en rifle med kort kasse.

kan man i det hele tatt skyte rype med .223 eller 6,5x55 og likevel stå igjen med et stekbart bryststykke!?

Ja, det kan man med begge kalibrene og veldig mange andre også. Det koker i hovedsak ned til hvilken ammunisjon man bruker. Rypejakt med disse kalibrene er tilnærmet ensbetydende med helmantel. Vær obs på bakgrunn og rikosjettfare.

Er rifla gjenget opp eller må dette gjøres i ettertid, og må man evt kappe løpet slik at ikke børsa blir for ubalansert?

T3 er ikke gjenget originalt med mindre du går på Tactical-modellen. Gjenging og evt. kapping er kurant arbeid for enhver børsemaker. Hvorvidt det er nødvendig å kappe er det ingen fasitsvar på, det må ses opp mot hvordan du foretrekker balansen i våpenet, hvilken demper du velger og hvilket kaliber du velger. 6,5x55 krever litt lengde på løpet for å utnytte ladningen, .223 fungerer godt i korte løp.

 

Lykke til med valg av rifle ! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...