Jump to content

saksbehandlingstid europeisk våpenpass ?


daae

Recommended Posts

Är helt ny på detta, sedan det är helg, så är vapenkontoret i Oslo stängt för förfrågningar. Någon som kan upplysa mig om hur lång tid det tar att få ett europeisk våpenpass ? (Har norskt vapenkort :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

ojojoj. Jag ringde till vapenkontoret/Oslo idag ang. tillfällig utföring av vapen för tävling. Har som önskemål att lägga en del tävlingar till Sverige. Lite skärpande ton i telefon samt mistänksam röst från vapenkontoret när man ringer dom :( . Kan väl tilläga att jag är norsk medborgare. Ska ner på onsdag och ordna vapenpass dock.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bare skal til Sverige så trenger du ikke europeisk våpenpass.

Gå inn på https://tid.tullverket.se/svd/SVD_Information.aspx og fyll ut en skjutvapendeklaration.

Skriv ut deklarasjonen. Ta med den og våpenkortet når du krysser grensa. Husk å avregistrere deklarasjonen når du kommer til Norge igjen.

 

Disclaimer: Jeg gjorde det noen ganger i fjor. Ble dog aldri stoppet i tollen så jeg har ikke fått bekreftet om det er den riktige måten å gjøre det på. Fint om noen kan verifisere/falsifisere min metode.

Link to comment
Share on other sites

Fint om noen kan verifisere/falsifisere min metode.

 

Din metode er helt rett.

Man trenger ikke våpenpass til Sverige hvis du bruker denne metoden :D

Jeg selv har blitt stoppet noen ganger med ”din metode” og har alltid blitt ønsket god tur videre.

Jeg bruker kun ” skjutvapendeklaration” og jeg har mange jaktturer til Sverige i løpet av et jaktår.

 

MVH

Jan

Link to comment
Share on other sites

Det bør kanskje presiseres litt når det gjelder Sverige og våpenpass. Det blir ltt feil å si at man ikke trenger våpenpass i Sverige, Sverige godtar nemmelg IKKE bare våpenpass. Så ikke gjør som i andre land, bare putt passet i lomma å reis. Man må fylle ut deklarasjonen på nettet eller dra innom en tollstasjon for å fylle ut en papirvariant. Når det er gjort fungerer våpenpasset i Sverige som id for dine våpen på lik linje med våpenkort(ene).

Link to comment
Share on other sites

Det bør kanskje presiseres litt når det gjelder Sverige og våpenpass. Det blir ltt feil å si at man ikke trenger våpenpass i Sverige, Sverige godtar nemmelg IKKE bare våpenpass.

 

Det varer ikke lenge

Da kan man klage Sverige inn for EU domstolen da det strider mot noen endringer i EU direktiv om våpenpass.

Men det er mulig de har fått en viss frist på seg til å endre systemet.

 

(2i) Article 12, paragraph 2 shall be amended as follows:

(a) the first subparagraph shall be replaced by the following:

 

"Notwithstanding paragraph 1, hunters and marksmen may without prior authorization be in possession of one or more firearms during a journey through two or more Member States with a view to engaging in their activities, provided that they are in possession of a European firearms pass listing such firearm or firearms. No other document shall be required by Member States to that end. Member States may not make acceptance of a European firearms pass conditional upon any additional registration requirement or the payment of any fee or charge.";

(b) the second subparagraph shall be replaced by the following:

 

"However, the derogation referred to in the first subparagraph shall not apply to journeys to a Member State which prohibits the acquisition and possession of the firearm in question; in that case, an express statement to that effect shall be entered on the European firearms pass."

Link to comment
Share on other sites

Det varer ikke lenge

Da kan man klage Sverige inn for EU domstolen da det strider mot noen endringer i EU direktiv om våpenpass.

Men det er mulig de har fått en viss frist på seg til å endre systemet.

 

Lykke til :D

 

Om jeg ikke husker feil så har samtlige EU/EØS land reservert seg mot, slengt ned veto, eller hva vi skal kalle det, når det kommer til våpenlover. Ikke to land har like regler.

Svenskene er langt fra unike når det kommer til å forlange mer enn våpenpasset for å ta med våpen inn i landet.

Tror ikke man hadde kommet noen vei i en EU domstol mot svenskene. Det eneste man egentlig gjør i den svenske våpendeklarasjonen er å fortelle hva du har med, man har jo sjelden med seg alt som står i våpenpasset. Hvorfor man har med seg våpen, hvor man skal, hvor lenge man blir og hvor mye ammo man har med, det står jo ikke i passet :wink: og de opplysningene har man da krav på fra en som besøker landet.

Link to comment
Share on other sites

Det varer ikke lenge

Da kan man klage Sverige inn for EU domstolen da det strider mot noen endringer i EU direktiv om våpenpass.

Men det er mulig de har fått en viss frist på seg til å endre systemet.

 

Lykke til :D

 

Om jeg ikke husker feil så har samtlige EU/EØS land reservert seg mot, slengt ned veto, eller hva vi skal kalle det, når det kommer til våpenlover. Ikke to land har like regler.

Svenskene er langt fra unike når det kommer til å forlange mer enn våpenpasset for å ta med våpen inn i landet.

Tror ikke man hadde kommet noen vei i en EU domstol mot svenskene. Det eneste man egentlig gjør i den svenske våpendeklarasjonen er å fortelle hva du har med, man har jo sjelden med seg alt som står i våpenpasset. Hvorfor man har med seg våpen, hvor man skal, hvor lenge man blir og hvor mye ammo man har med, det står jo ikke i passet :wink: og de opplysningene har man da krav på fra en som besøker landet.

 

 

Endringen av direktivet er VEDTATT av EU. De rapporter jeg las, sa at det var enstemmig.

Og det står i reglene at INGEN land UTEN unntak, kan kreve mer dokumentasjon. Eneste de kan er hviis enkelte våpentyper er forbudt i landet, så kan man ikke komme inn. Vil de ha krav om mer dokumentasjon, må de evt melde seg ut av EU/EØS.

Men da denne regelendringen er relativ ny, er det mulig det er en overgangsperiode.

Link to comment
Share on other sites

lugn folkens =)

 

Vapenpasset behövs för att inte behöva deklarera vapnet som utfört hos norsk toll, likaså slippa deklarera vapnet som infört när man kommer tillbaka till Norge. (bortsett från användningen i övrigt när det gäller införsel till andra länder i EU..) eller har jag helt fel? räcker det med införsel deklarationen på tullverket.se vid tur till Sverige ? :roll:

 

(Innførsel og utførsel av våpen) toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131790&epslanguage=NO&parentid=44790

 

hur som helst;

 

Var inom vapenkontoret idag kl 10 och lämnade in ansökan. "1 vecka" skulle det ta. Kl 1350 ringde de från vapenkontoret, vapenpasset var klart att plocka upp. :D

Link to comment
Share on other sites

Endringen av direktivet er VEDTATT av EU. De rapporter jeg las, sa at det var enstemmig.

Og det står i reglene at INGEN land UTEN unntak, kan kreve mer dokumentasjon. Eneste de kan er hviis enkelte våpentyper er forbudt i landet, så kan man ikke komme inn. Vil de ha krav om mer dokumentasjon, må de evt melde seg ut av EU/EØS.

Men da denne regelendringen er relativ ny, er det mulig det er en overgangsperiode.

 

Du sier det jo selv her! Hvordan vet "Landet" hvilket, eller hvilke våpen jeg har med? Hvordan vet "Landet" at jeg ikke tar med meg et våpen som står i våpenpasset mitt, men ikker tillat der? Hvor i vedtaket står det noe om innførsel av ammo? Det er nemmelig ikke bare våpentyper som kan være forbudt. Hvor står det noe om tidsrom? Du og jeg kan reise rundt i EU å være der så lenge vi vil, men det kan ikke våpen.

Svenskene gjør egentlig ikke noe galt, de ber ikke om en ekstra søknad eller avgift, men bare opplysninger.

Faktisk så synes jeg svenskene er riktig så snille som lar oss ordne det på nettet. I andre land må du stoppe på grensa for å legge frem alt. Det står ikke noe i direktivet om at man bare kan stikke våpenpasset i brystlomma å glise seg forbi tolla.

 

...men det er jo ikke noe å bråke med, det har alltid gått smidig når jeg har vært ute å reist.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke våpenpass for en tur til Sverige, en tur på nettet er nok.

 

Ta med våpenkort eller EU våpenpass

Sakset fra tull.se:

 

Ni kan till Tullverket registrera skjutvapendeklaration för jakt eller tävling i Sverige eller för genomresa till annat nordiskt land under vissa förutsättningar.

 

 

Den som har vapenlicens eller motsvarande utfärdad i Danmark, Finland eller Norge får medföra motsvarande skjutvapen och ammunition för tillfällig jakt eller tävling i Sverige, eller för genomresa till annat nordiskt land. Vapenlicens / Europeiskt skjutvapenpass ska medföras.

 

 

Om du använder denna tjänst för Skjutvapendeklaration kommer dina uppgifter att samlas i Tullverkets databas för gjorda Skjutvapendeklarationer. Med stöd av personuppgiftslagen (1998:204) får en databas innehålla personuppgifter endast om den registrerade lämnar sitt samtycke till detta. Om du inte samtycker till att dina personuppgifter får lagras i Tullverkets databas för Skjutvapendeklaration kan du inte använda denna tjänst, utan ska då uppsöka ett tullkontor för att uppfylla anmälnings- och deklarationsplikten

Link to comment
Share on other sites

Du sier det jo selv her! Hvordan vet "Landet" hvilket, eller hvilke våpen jeg har med? Hvordan vet "Landet" at jeg ikke tar med meg et våpen som står i våpenpasset mitt, men ikker tillat der? Hvor i vedtaket står det noe om innførsel av ammo? Det er nemmelig ikke bare våpentyper som kan være forbudt. Hvor står det noe om tidsrom? Du og jeg kan reise rundt i EU å være der så lenge vi vil, men det kan ikke våpen.

Svenskene gjør egentlig ikke noe galt, de ber ikke om en ekstra søknad eller avgift, men bare opplysninger.

Faktisk så synes jeg svenskene er riktig så snille som lar oss ordne det på nettet. I andre land må du stoppe på grensa for å legge frem alt. Det står ikke noe i direktivet om at man bare kan stikke våpenpasset i brystlomma å glise seg forbi tolla.

 

...men det er jo ikke noe å bråke med, det har alltid gått smidig når jeg har vært ute å reist.

 

 

Det vet de ikke!

OG det vet de heller ikke IDAG med dagens ordning. Du SIER at du ikke skal ha med mere men de VET ikke at du ikke har mer. For å VITE det må de ransake bilen din ved passering av grensen.

Jeg har heller ikke sagt noe at man kan "stikke våpenpasset i brystlomma å glise seg forbi tolla". Noen land krever at man stopper ved grensa andre ikke. Den ordningen forblir.

Det direktivet gjør klart, er at land ikke kan kreve ytterlige dokumenter/søknader eller kreve ekstra gebyr for utlendinger!

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke våpenpass for en tur til Sverige, en tur på nettet er nok.

 

Ni kan till Tullverket registrera skjutvapendeklaration för jakt eller tävling i Sverige eller för genomresa till annat nordiskt land under vissa förutsättningar.

 

jo visserligen, vapenpasset som jag förstår det är för att i 1:a hand förenkla ut-och införing av vapen/ammunation till Norge, som man till en början utfört för just tävling/jakt, eller annat bruksområde man har godkänning för.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan dra i langdrag Cardinal :D:D

 

Nå skal jeg tolke litt fritt, og jeg tror nok at med ytterligere dokumentasjon menes ting som utførselstillatelse og lignende. Det krevde ekelte før i tiden.

Igjen så minner jeg om at forskriften bare gjelder våpen! Ang. ammo, tid og sted kan de forlange hva f... de vil.

Selfølgelig kan det argumenteres med at de ikke VET før de har tatt på seg gummihanskene, men det blir for dumt. Svenskene spør i alle fall først med sitt skjema på nettet.

 

Egentlig toror jeg vi er skjønt enig om at det er greit å svare på skjemaet. Mye enklere enn for bare noen år siden. Endel husker nok køene på Svinesund i forbindelse med Nolhotetreffen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...