Jump to content

Leupold VXIII


mannen i gata

Recommended Posts

Har sjøl en Leupold European-30 i 1,25-4x20. Vil nok ikke anbefale akkurat denne til jakt på svarteste natta. Da bør det i alle fall være god måne og god sikt. Brukte min i vinter på reven, men ga opp pga kl 0100, snø, tåke og lite lys fra månen - altså verst tenkelige forhold. Dro frem kompisens Zeiss Victory i 3-12x56 med rødpunkt. Plutselig var det en rev der gitt! Synd for den...

 

Nå er det jo urettferdig å sammenligne kikkert til 4 og 15 tusen, men det betød for meg at den lille kikkerten ikke er ideell til nattejakt. Har glodd litt etter bever gjennom samme kikkert nå i vår, og det går greit et stykke utpå kvelden. Midt i april ble klokka ni før jeg ga meg, ganske mørkt da, men ikke så veldig. Midtsommernatta med fullmåne er nok greit, men da er det villsvin- eller mårhundjakt du bør prøve på! :wink:

 

Nå er VXIII en noe bedre kikkert enn min, men den er vel ikke noe særlig mer lyssterk likevel i og med at det er lik lysåpning og samme diameter på røret. Uansett, med rødpunkt vil en jo ha en fordel i forhold til min med ordinært tysk 4. Kan nok drøye litt til da. Du kan jo kjøpe den, og er du ikke fornøyd kan du gi den bort gratis til meg! Valgte nemlig bort VXIII pga litt for høy pris for meg i vinter... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo kjøpe den, og er du ikke fornøyd kan du gi den bort gratis til meg! Valgte nemlig bort VXIII pga litt for høy pris for meg i vinter... :wink:

 

Det skal jeg gjøre. :wink: Jeg har en zeiss victory også, men selv den funker ikke når det er midt på natta og ikke noe lys. Tror denne leupolden blir bra jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...