Jump to content

Blanding av Østsibirsk laika og jämthund


kim83

Recommended Posts

Hei.

Er det noen her som har erfaring med denne blandingen? (50%av hver)

Har en "liten" valp på snart 7 mnd i hundegården her hjemme :D

Hvordan de fungerer i jaktsammenheng? (Som løshund)

Hadde tenkt å bruke denne på elg, og kanskje hjort også.

Hvor tidlig er det forsvarlig å slippe den på elg?

 

Takker for seriøse tilbakemeldinger :D

24nihiw.jpg

2nhm9zk.jpg

Mvh

Kim

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Vi har en kar på laget vårt som har denne blandingen. Tispe. Jager som bare fy. Er veldig hard, men finner elg. Har brukt den i flere år nå og skutt mange elger for henne. Så jakthund, det er det store sjanser for at du får :D .

Link to comment
Share on other sites

At det er en jeges som bor i den er det ikke tvil om.

Har sporet frem til elg med den flere ganger, men da i bånd.

Har ikke tatt sjansen på å slippe den løs i heia enda, da jeg er veldig i tvil om den er for ung.

Den har et veldig bra gemytt, og er veldig rolig, men når kan det være forsvarlig å slippe den? Vet at det ikke er noe fasitsvar, men tips hadde vært fint :D

Link to comment
Share on other sites

Klart du skal slippe hunden. Båndtvangstiden er over.

Hvis den stikker av, er det bare å sette seg ned der du så den sist og vente til den kommer tilbake. Skaff deg en peiler først som sist, hvis du ikke allerede har en.

Men det KAN være lurt å sjekke hvordan hunden er mot sau, hvis det er sau i området der du har tenkt å slippe den.

Lykke til, ha det gøy.

Link to comment
Share on other sites

Du kan begynne med skogsvanthetstrening og lå den gå løs og finne ut av tingene selv, vær litt forsiktig med hensyn til terreng med sau, Laikaene liker vist sau har jeg hørt.

 

Ellers så vil hunden modnes og utvikles selv i takt med hvor mye du er ute med den, får du los med den er det flott, da kan du sette på bremsene litt og vente til jakta og få skutt for den så fort som mulig i jaktsituasjon, pass på at ingen skyter elgen på etterjag,

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Har vært å straumet hunden for sau, og viser lite interesse for dem.

Peiler(gps) har jeg som jeg pleier bruke på dreveren, så dem biten er også grei.

Det jeg er i tvil om er om den er "moden" nok til å møte elg på egenhånd. Er bare 7 mnd. gammel.

Har hørt en del historier om hunder som er blitt sparket av elg, og blitt ubrukelige etterpå....

Hadde ikke veldig lyst til å ende opp med en slik hund

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

kim83, det er svært sjelden en hund blir sparket av elgen. Har hørt om kun et tilfelle i området her hvor jeg jakter. Og jeg har jakta snart i 40 år her ! . Bikkjene har en helt unik måte og smyge seg unna elgen på. Det har jeg stått og sett på mange ganger. Så jeg tror ikke det er det du burde være mest redd for. For mitt vedkommende så er det faktisk trafikken jeg er mest redd for. Ikke at hunden går etter elg. Ellers er rådene fra Villreinjegeren bra.

Link to comment
Share on other sites

Takker villreinjegere og graahund for fine svar :D

Da er det jo bare å komme seg i heia å se hvordan det barker i vei.

Heldigvis lite med trafikk i området rundt terrenget vårt.

 

Så får vi håpe at muligheten byr seg, og dyra står når rett dato kommer :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det er ikke uvanlig at halvannetåringer blir skutt i los. Men, som du sier, de har lett for og ta ut. Ku med kalv er nok det beste og trene på. Dere har jo kalv på kvoten og da skulle det være i boks. Ellers har jeg opplevd flere ganger at stor okse også står lett i losen. Tilogmed at de ha lagt seg ned med hunden rundt øra :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...