Jump to content

Swarovski 8x56 SLC eller Zeiss FL 8x56 T?


braddenauto

Recommended Posts

Hei

 

Dette er meget gode skumringskikkerter begge deler. Prøv begge, hvilen passer best ergonomisk til deg. Nyansene på desse er knapt målbare. Jeg har selv valgt Swarovski, har forhandlet begge deler og 2005-2008 var ikke servicen til Zeiss på topp mtp reklamasjon etc, der var Swarovski i særklasse(Via Schou). En stund var det også begrenset til 10 år garanti på Zeiss. Zeiss er litt mer blålig i toningen som kan gi et skarpere inntrykk(bedre kontrast i dagslys) mens SLC en er mer brunlig/kobber i toningen som igjen kan gi en hårsbreidde fordel i skumring med mørke dyr på mørk bakgrunn i teorien:-)

 

Velg den du liker best:-)

 

Nå prøvde jeg å være objektiv men er Swarovskimann på min hals:-)

Link to comment
Share on other sites

mens Swarovski er ørbittelitt mer krystallklar på dagtid

Swarovski EL er synlig skarpere, og har mer kontrast enn Zeissen. SLC er vel også det, men ikke som EL og Leica Ultravid. Forskjellene er små, men synlige, når du har alle tilgjengelig samtidig - på disse kikkertene.

 

Jeg kjøpte Leica Ultravid 8x42 da jeg stod med alle, og kunne se så mye jeg ville i alle, og kunne prute på alle... Det er nær dødt løp mellom EL og Ultravid, men jeg syntes kanskje at bildet var mer nøytralt, men og at det kanskje ikke var så skarpt i Leicaen. Men den var betydelig "billigere".

 

Zeissen er forresten også den som jeg likte minst utvendig - det som ikke er bilde liksom. Ialle fall er den sistevalget av disse om pris ikke teller. Men den er også billigst, så da er den med igjen. :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvor skarp en Kikkert er bunner vel ut i oppløsningsevne på prismene. EL og Leica HD ligger over SLC i så måte, derfor så populær til fuglekikking. Hvor skarp kikkerten er trenger ikke virke inn på skumringsegenskapene. Kontrasten kombinert med maksimal lysgjennomgang ved bølgelengden på lyset som reflekteres i skumrings/lavlysforhold gjør seg mer gjeldene i så måte, coatingen hjelper på å redusere brytning av det ønskede lyset gjennom prismene. SLC har alltid vært kjent for gode egenskaper i skumring nettop pga desse egenskapene. Nå skal det nevnes at jeg har ikke erfaringer med noen av desse modellene etter 2009. Jeg har også en 8.5x42 EL som oftest blir med da størrelsen også er levelig under smygjakt, for meg fungerer den uten begrensninger til min bruk. Er ikke mye tess med en 8x56 om den ligger igjen hjemme.

 

Det er en stor investering og våre øyner "ser eller oppfatter forskjellig" både når det gjelder skarphet etc. Gå til en forhandler der du kan prøve begge alternativer i dårlige lysforhold. XXL er ikke noe seriøst alternativ for slike investeringer, i allefall ikke nordenfor Bergen:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...