Jump to content

Beretta vs Beretta


bfo

Recommended Posts

Hei. Ny her på forumet, men brukbart rutinert som jeger.

Går med planer om ny hagle som skal vare "resten av livet" (hvis jeg ikke får lyst på ny da......)

 

Vurderte i utgangspunktet Browning B525 og div. Berettaer, men etter å ha klådd litt på dem er B525 ute av bildet, dessverre ikke i nærheten av å føles like balansert som Beretta (i alle fall ikke i mine hender). Normalt går jeg alltid for det minst vanlige merket.... (spør meg ikke hvorfor)...

 

Har lest mye på nett de siste ukene, men er fortsatt usikker. Valgene står nå mellom:

 

Beretta 686 Silver pigeon I (~16.000)

Beretta 687 Silver pigeon II (~22.000)

Beretta 687 Silver pigeon IV (~25.000)

Beretta SV10 Perennia I (~21.000)

Beretta SV10 Perennia III (~25.000)

 

Utseende er selvfølgelig forskjellig, men det kan jeg vurdere selv i forhold til pris. Så det jeg lurer på er: Er det vesentlige funksjonsforskeller på disse våpnene? Er noen mer/mindre holdbare? osv. osv. SP I koster ca 16.000,- SP IV og Perennia III koster ca. 25.000? Er det bare ekstra gravering/penere stokk, eller er de også mer driftssikre/holdbare?

 

Ut fra bildene på Beretta.com har SP II to avtrekkere. Er det riktig? i så fall utgår den med høye kneløft.

 

Vurderte også Browning Cynergy (har ikke kjent på den, men ut fra B525 er rett og slett Browning ute av bildet til noen overbeviser meg om noe annet). Kommentarer fra forumets hagleeksperter?

 

Takknemlig for svar.

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke være ekspert for å kjene forskjell på balansen i Browning og Beretta. @bfo: Du tilnærmer deg dette helt riktig, velg den du føler deg mest komfortabel med.

Ad Beretta-modellene, så er såvidt jeg husker eneste forskjellen på 686 og 687 graden av gravering og visuell kvalitet på treverket. SV-10 er en ny mekanisme, en modernisering av 680-serien. Alle Beretta-hagler varer minst et par generasjoner, holdbarheten skal du ikke bekymre deg over.

Link to comment
Share on other sites

Berettas 686/687 modelserie er nok på utgående. Tror nok ikke at man behøver noen profetiske gaver for å "spå" det.-- Den siste som blev lansert heter Silver Pigeon 1 (686).

Silver Pigeon modellene du spör om er alle suverene kvalitetsvåpen.

Har selv en 687 fra 84, og har bare godord om den. Den blir nok med meg til siste jaktdagen.

 

SV10 Perennia er nok den modeellen fra Beretta som ligger i "framtiden", og er en videreutvikling fra 686 (og s55) serien, og har en del nye patenter, og finesser.

SV10 er nok det jeg ville ha satstet mine penger på, kansje ikke for at "alt" er så mye bedre, men jeg tror og mener at det er denne modellen som "tar over" etter 686/687 modellene.

Uansett ønsker jeg deg lykke til. Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp tatt valget mellom SP 1 og SV10 1.. Og valget falt på sv10.

Grunnen til dette var rett og slett følelsen. Jeg følte sv10en var litt slankere over pistolgrepet, og hadde et bedre framskjefte. Den passet meg enkelt å greit litt bedre.

Kvaliteten og holdbarheten tror jeg ikke det er noe forskjell på.. Kun diverse "patenter", gravyre og treverk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...