Jump to content

Nielsen Sonic 35


Amundg

Recommended Posts

Godtfolk:

 

Har nylig gått til innkjøp av en Nielsen Sonic 35 demper til min Schultz & Larsen Victory 6,5x55, og skriver litt om førsteinntrykk for andre som måtte vurdere samme lyddemper.

 

Årsaken til at jeg gikk for Sonic'en skyldes ikke at det er den rimeligste demperen på markedet pr i dag (drøyt 1000-lappen fra Jaktdepotet). Den er også svært lett (305 gram), og bygger kun 10 cm på løpet. Dette gjør den ideell til mitt kaliber, da kapping av løp frarådes på 6,5x55. Den har også et relativt tiltalende design, og ser bra ut på børsa.

 

Hva gjelder byggekvalitet synes jeg demperen virker bra; alu-moduler med stålinnsats slik som S&L-demperne. Gjengene i modulene er tighte og fine, og i hånden virker dette som et kvalitetsprodukt.

 

Hva gjelder lyddempende egenskaper har jeg ikke funnet data på dette enda, produsenten legger forhåpentlig vis ut noe info på hjemmesiden snart: http://www.nielsengunparts.com" target="_blank" target="_blank.

 

Under testing i dag sammenlignet vi demperen med en S&L TMD 45 Twister, montert på en modell Classic DL 6,5x55 (I praksis samme børse som min egen). Dette er en betydelig større demper, men den hørbare forskjellen mellom demperne var, etter vår subjektive erfaring, svært begrenset (om ikke fraværende).

 

Førsteinntrykket er med dette tålig bra, og foreløpig anbefaler jeg gjerne Sonic-demperen til andre.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på skytebanen her om dagen for å sammenligne mine 2 lyddempere.

1 stk Sonic 35 og 1 stk Hausken standard.

Rifla er en Tikka T3 SS laminated 6.5x55 med 51 cm løp.

Min erfaring er at Sonic 35 er en veldig god lyddemper til en veldig god pris.

Eg betalte 999 kroner for den hos Jaktdepotet.

Fikk litt mer både smell og rekyl enn med Hausken.

Klarer fin å skyte uten hørselvern med begge demperene. (ikkje anbefalt m.t.p hørselskade over tid).

Pluss med Sonic er lav vekt,liten diameter (35mm) og mindre byggelengde enn feks. Hausken standard.

PS : kun min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Heisann

 

Lurer på om noen har erfaringer med sonic 35 demperen på 30-06 :shock:

Vet det ikke er å anbefale, men må ha en lett (helst rimelig) demper...

Blir det mer slitasje på demperen med et slikt kaliber, eller er det bare at den ikke demper

like bra???

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...