Jump to content

9.3x62 ladedata til oryx 18.5


jørn håvard haugen

Recommended Posts

Hei har starta å lade litt selv å da lurer jeg på litt forskjellig.

Er det noen som bruker 9.3x62 med oryx i 18.5 g kule som kan komme med noen ladedata som folk er fornøyd med?

Bruker norma jaktmatch hylser å fedral tennhetter. å norma 201 krutt.

Noen som kan dele hvor mange grains dere bruker...

Er elg jeg skal jakte...

 

På forhånd takk.. =)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 18,5 g Oryx med Skytterkontorets RP-11, det er nå erstattet av "originalen" Norma 11, men det har jeg ikke ladet med ennå. Jeg bruker 59 grs., det ga 729 m/s med 18,5 g Selleri & Gulrot, jeg har ikke målt hastigheten med Oryx, men det er ikke tegn til høyt trykk.

 

Den lot'en med Oryx jeg kjøpte (for ca. 5 år siden?), var i bløteste laget for 9,3x62. Mistanken går i retning av at Norma har skjelet litt til svenskenes "elgmoped", 9,3x57, og har laget kula noe myk, for å sikre ekspansjon i beskjedne ladninger/på langt hold ("langhold" for 9,3x57 er vel ikke særlig langt?) med den.

Link to comment
Share on other sites

Lader med 59,5 gr. N11 i Lapua-hylser. Mener å huske jeg hadde 740 m/s. Norma-hylser har vel litt større volum enn Lapua så det skulle være trygt for trådstarter. (Men så er det dette med lot-variasjoner å ta hensyn til og....)

Denne ladningen går i ett hull i saueren min iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Har ladd med 57.0 gr vihtavuori N140, og med 60.0 gr N150. Begge med col 85mm, og Lapua hylser.

N150 gav best pressisjon i min Sako 75, (hull i hull), men eg har ikkje målt hastigheit.

Som nevnt tidligare kan det vere lot-variasjoner du må ta hensyn til, men starter du med 2 til 3 gr mindre, skal du vere trygg. Så for du prøve deg fram :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...