Jump to content

Den store skattejakten


chopper

Recommended Posts

For et par dager siden ble jeg tipset av en kjenning om at en brukthandler hadde ei kiste stående som han ikke visste hva han skulle gjøre med... Etter utallige forsøk på å få tak i vedkommende , lyktes det meg i dag å få snakket med han på tlf. Det stemte at han hadde ei kiste stående med no gamle haglepatroner i. Den kunne jeg få , bare jeg kom å hentet den.

Vel heime satte jeg den jernbeslåtte skattekista på kjøkkenbordet , satte den store nøkkelen i låsen og vridde om

 

skattekista-1.jpg

 

Jeg åpnet lokket med andakt og var fullt klar over at her ble det åpnet et stykke forhistorie fra den tida alle skulle være selvhjulpne med det meste.

 

pningavlokket-1.jpg

 

Da lokket var åpnet så jeg at her hadde han far i huset orden på sysakene. Sirlig stablet i ladekassen, som sikkert hadde stått trygt oppe på stabbursloftet utenfor rekkevidde for nyskjerrige unger, hadde gubben pakket ned alt han hadde og som skulle til for å lade sine egne haglepatroner. For å begynne i ene enden først:

 

Her var tennhetter for papphylser og for kobberhylser( tror jeg) i en gammel sigarettboks fra 2. verdenskrig

PICT3606.jpg

PICT3607.jpg

 

De skulle man sette i gamle papphylser av forskjellig fabrikat

 

PICT3610.jpg

 

 

med hetteisetteren som trykte hettene i varsomt og forsiktig

 

PICT3614.jpg

 

så måtte man leite fram assorterte kruttbokser for å studere og leite fram ladedata i henhold til fabrikantens beskrivelse.

 

PICT3599.jpg

 

PICT3602.jpg

 

Muligens ble nyere kruttsorter kjøpt inn etter at nyere og bedre varer kom på markedet, men den gamle kruttboksen ble ikke kastet siden det enda var mye krutt i den

 

PICT3604.jpg

 

Så var det tid for mellomladningene.

 

PICT3598.jpg

 

så leite man fram det justerbare målet for hagl.

 

PICT3612.jpg

 

åpne den gamle tobaksboksen fra tiedemanns tobakk hvor haglene var oppbevart.

 

PICT3608.jpg

etter å ha blitt tømt ut av originalposen som kunne brukes til å pakke inn presisjonsverktøy i

PICT3618.jpg

 

rett mengde hagl , pappskive og så var det bare å presse patronen inn i rullekrympverktøyet som laget den perfekte rullekrympen foran på patronen.

 

PICT3617.jpg

 

PICT3616.jpg

 

 

Ser for meg den gamle gubben som har henta fram ladekista, satt den på kjøkkenbordet for å lade opp noen haglepatroner en mørk høstkveld hvor kaffekjelen turer på vedovnen , mens ho mor sitter i ovnskroken på gyngestolen og strikker ullsokker så han far ikkje skal fryse på føttene når han skal på matauk.

 

 

Et stykke historie med tilbakeblikk på fortida og minnene om ei tid da man måtte klare seg selv på alle måter på fjellgårdene rundt omkring i landet.

 

Blei nesten nostalgisk til sinns her jeg sitter. Er det rart man ikke klarer å kaste gamle ting som kanskje har null verdi for noen, men for mange har en historie som er verdt å minnes.

 

 

Skal pakke ALT tilbake der det lå , og sikkert har ligget siden han far i huset sa takk for seg i denne verden, og lukke kista, til neste gang man tenker på gammelkara som dreiv jakt som matauk, kanskje mer enn vi gjør i dag.

 

Chopper. :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter noen dager med tanker funderinger på om ting virket enda etter så mange år..... bare MÅTTE æ prøve .. sånn bare for å forvisse meg om at alt fungerte... ladet 5 patroner med 1 del krutt wads og en del hagl... å snakk om ildmørjestaur...

 

svartkrutthagle.jpg

 

 

 

ting var helt i orden ja ... .masse ild og røyk fra en Remington Rolling Block kaliber 16 modell 1869... om æ ikkje tar feil

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...