Jump to content

Spørsmål til brukerne.


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Vi har noe som heter allemannsretten. Jeg har forstått det slik at man kan ferdes fritt i en grunneiers skog hvis man ikke finner på noe galt. Spørsmålet mitt blir da : kan man slippe hund løs i et tereng (mitt) som er leid av grunneier for rådyr og småvilt jakt uten grunneier eller leietagers tilatelse ? Rådyrjakten pågår jo nå for fullt og jeg kan ikke si at det er så gøy med en laushund flyende rundt i terenget mitt. Den hunden har forøvrig hundeeier null kontroll på. Hva sier loven her ? En eller annen som kan hjelpe meg ? På forhånd takk, graahund. Er dette feilpostert så flytt det bare.

Link to comment
Share on other sites

Generelt har man lov til å slippe hunden når båndtvangen opphører men for at dette skal være lovlig kreves det at du full kontroll på hunden.

Det vil antageligvis si at du ikke kan slippe hunden utenfor synskontroll, og dersom man ikke kan stoppe den fra eventuelt å dra bort til fremmede folk, andre hunder eller sette etter ville dyr osv bryter man grunnlaget for å ha hunden løs

 

Så kan man trene jakthund men da kreves det grunneiers tillatelse og man står litt friere i flg kontrollen på hunden

 

Hvordan det stiller seg angående om grunneier kan innføre strengere båndtvangsregler på egen eiendom vet jeg ikke

 

Her har du en link å starte med

 

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=190

Link to comment
Share on other sites

Problem og problem driver bikkja rundt uten at eier har kontroll kan man jo enten konfrontere med hundeeier er jo bare å ta med en utskrift av gjeldende regler å overrekke eier eller om denne ikke vil høre ta opp hunden å levere den til Falken eller annen rett myndighet . Hvordan det stiller seg i forholdet eier/leier er jeg usikker på men tror det er slik at om du leier til feks beite kan du nekte folk å ha hunden løs i beitesesongen på gjeldende område

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg har prøvd og snakke med hundeeier om problemet før, men fikk bare beskjed om og passe mine egne saker. Denne påberopte seg allemansretten. Så lett er det ikke. Synd om det skulle skje en ulykke før det blir gjort noe. For kontroll på hunden, finnes ikke.

Link to comment
Share on other sites

"Utenfor båndtvangstiden kan løshunder (hunder som ikke føres på forsvarlig måte) fanges inn av politi, grunneier, jakt- eller fangstberettigete, eller representanter for disse. F.eks. oppsynsmenn.

 

Hunder som fanges inn skal stelles på forsvarlig måte og snarest leveres til politiet, som kontakter eier og tar vare på hunden på eiers regning til eieren henter den. Blir hunden ikke hentet, blir den i de fleste tilfeller forsøkt omplassert. I verste fall må hunden avlives."

 

Kilde: Jusstorget.no

 

Politiet bør kunne ta en prat med hundefører i dette tilfellet.

Om det er jakttrening han driver med så kreves det grunneiers tillatelse og da er saken grei :)

Link to comment
Share on other sites

Er det ei vanlig fillebikkje som løper rundt utenfor eiers synsvidde og kontroll ville jeg fanget den og levert den til politi. Koster fort en del kroner å løse ut bikkja. Er det ei jaktbikkje som er sluppet på lovlig terreng og kommer inn på ditt blir det litt mer vrient. De fleste jegere vil vel prøve å ha et godt naboforhold.

Link to comment
Share on other sites

Er bikkja under kontroll så går den så nært eier at den ikke skremmer mer vilt enn turgåeren selv. Søker bikkja rundt i terrenget hadde jeg hanket den inn, spesielt siden eier er snakket med og ikke vil forholde seg til regelverket. Hunde eier ødelegger i dette tilfellet også for andre hundeeiere som vil gå tur med hunden sin.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det er ikke lett og ta inn denne hunden. Det er en Rotweiler/shæferblanding som trolig har en vekt på rundt 45- 50 kg. Kan ikke si at jeg har noe særlig lyst til og prøve og ta den inn, i og med at eier ikke har kontroll. Hvordan kommer den da til og reagere på meg ?. Det er det som er spørsmålet. Vel, den som lever får se.

Link to comment
Share on other sites

Hundeloven regulerer dette ganske bra. Om grunneier kan innføre "egne" båndtvangsregler tviler jeg på, men kommunen kan.

 

Et par paragrafer og utdrag fra hundeloven som mest sannsynlig kommer til anvendelse her:

 

"§ 3. Generelt aktsomhetskrav

 

En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

 

Den som er berørt, kan kreve overfor hundeholderen at en varig tilstand eller varige forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, eller som volder urimelig ulempe, blir rettet. "

 

Stikkord slik jeg ser det: Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser.

 

Men den mest avgjørende bør være:

 

"§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

 

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

 

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

 

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

 

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

 

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd."

 

Legg spesielt merke til første og siste avsnitt. Svært, svært få hundeeiere klarer å oppfylle regelen om at den skal kontrolleres på aktsom måte. I klartekst betyr det at man skal kunne kalle inn hunden nær sagt i en hver sammenheng og en hver situasjon. Hvem kan med hånden på hjertet garantere det?

 

David, som er uerfaren som jeger, men som har hatt Schäfere i 30 år.

 

PS; Legg også merke til § 10, første avsnitt.

 

"Enhver kan oppta hund som er løs i strid med §§ 4, 6 eller 7, jf. § 9, eller med forskrift gitt i medhold av disse paragrafene. I utmark i jakttiden der jakt er lovlig, kan likevel bare rettighetshavere i området og politiet oppta løse hunder."

I utgangspunktet er det kun de som leier terreng eller politiet som kan innhente en hund i utmark i jakttiden.

Link to comment
Share on other sites

Sikker på det?

 

I forarbeidene til hundeloven ble det henvist til viltlovens § 53 første ledd hvor det sto: kan hund «som løper løs uten at den følges på forsvarlig måte, ... opptas av grunneier og jakt- eller fangstberettiget eller noen som opptrer på vegne av disse, eller av politiet»

 

Denne ble endret og nå henvises det i viltloven til hundeloven. I hundeloven er "grunneier" utelatt og i steden står det "rettighetshaver". Mulig jeg tar feil, men jeg gikk ut i fra at rettighetshaver da var den som leide retten til jakt.

 

Ser jo også at det på jusstorget blir brukt de "gamle" begrepene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"Enhver kan oppta hund som er løs i strid med §§ 4, 6 eller 7, jf. § 9, eller med forskrift gitt i medhold av disse paragrafene. I utmark i jakttiden der jakt er lovlig, kan likevel bare rettighetshavere i området og politiet oppta løse hunder."

 

Både leier av terrenget og grunnerier er vel begge "rettighetshavere"....

Link to comment
Share on other sites

Generelt har man lov til å slippe hunden når båndtvangen opphører men for at dette skal være lovlig kreves det at du full kontroll på hunden.

Det vil antageligvis si at du ikke kan slippe hunden utenfor synskontroll

Hadde dette vært snakk om en jakthund i lovlig ærend så er det ikke noe krav om at hundefører skal være innen synsvidde. Bare for å presisere. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

I går var kona og jeg en tur oppe i nevnte traktorvei for og kikke etter posteringsteltet etter uværet. Da ble bilen vår direkte overfalt av nevnte hund pluss en til. Jeg måtte tilslutt kjøre ut på jordet for og bli kvitt drittbikkjene. Selvfølgelig kunne de ikke skade bilen, men akk og ve om vi hadde kommet gående. Hundeeier bare sto og flira. Flotte greier ? Hva? JEG ville ihvertfall ikke gått ut av bilen der og da. Jeg gir snart opp :trist:

Se hundelovens paragraf 4. 3 ledd.

Link to comment
Share on other sites

Her hadde nok jeg fyrt meg opp betraktlig, kudos for at du ikke gjorde det ;)

 

Slik jeg ser det så er jo mange alternativer brukt opp allerede. Så det som gjennstår:

 

Ta en prat med grunneier slik at dere forstår hverandre og står samlet, få så grunneier til å kontakte hundeeier.

I brevs form er kanskje best for å unngå munnhuggeri. Gi uttrykk for at vidre problemer vil bli anmeldt og henvis til hundeloven og aktuelle paragrafer i denne.

 

I mellomtiden burde du ta med deg kamere/filmkamera når du ferdes i terrenget. Kanskje ikke ferdes alene heller om du risikerer å møte bikje og/eller eier.

 

Om ovvenevnte forsøk ikke fungerer så gjennstår jo bare og kontakte politiet. Om du da kan henvise til diverse forsøk på løsninger ovenfor hundeeier og i tillegg kan dokumentere hvordan hund og/eller eier steller til problemer i form av bilder/film, så har du en sterk sak.

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...