Jump to content

Hva skjer?? Soting på hylser!?


NyByggern

Recommended Posts

Jeg er en fersk hjemmelader som har prøvd å finne en god ladning til min 308 med N11 krutt og Nosler CC 155grains kuler!

 

Disse dataene står på N11 boksen:

Kuletype: Min. Ladning: Max Ladning:

9,7g/150gr sierra min 40.9 max 46,3

10,9g/169gr sierra min 40.3 max 44,0

 

Jeg har prøvd disse ladningene:

 

1 - 43 grs - 70.90 COAL - Ingen trykktegn, men ikke spes bra samling heller, så jeg prøvde videre..

 

2 - 43.5 grs - 71.10 COAL - Ingen trykktegn her heller, litt bedre samlinger, men prøvde videre til..

 

3 - 43.7 grs - 71.10 COAL - Her ser jeg heller ingen trykktegn på hetter, men hylsehalsene ble sotete alle sammen!?! Jeg må innrømme at jeg ikke tenkte over dette før etterpå siden jeg ble så mektig imponert over samlingene denne ladningen ga.. Første skuddet gikk rett i innertieren, og videre etter 3 serier på 5 skudd hver satt jeg igjen med 12 tiere og 3 niere.. (Har aldri før skutt så bra, så hjemmelading er ihvertfall tingen for den som vil treffe blink, mere enn 1 gang) :) :)

 

Jeg lurer jo veldig på om det er trygt å fortsette med denne ladningen? Har ikke kommet over noen steder i min "utdannelse" som selvlader at det med soting på halsen er tegn på høyt trykk, men jeg er rimelig sikker på at ett eller annet gærnt må det være her.. Har ihvertfall ikke lagt merke til dette før. Jeg brukte Norma hylser som kun har vært skutt en gang før, og det var i same riflen!

 

Ps. Jeg vasket alle hylsene mine heelt rene først i zalo og litt sitronsyre, deretter en tur i trommelen.. så det var ihvertfall ikke noe kruttsot på de fra før!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er en fersk hjemmelader som har prøvd å finne en god ladning til min 308 med N11 krutt og Nosler CC 150grains kuler!

Kula er vel 155 grs?

 

Sot kommer vanligvis av enten for lang COL, for lite kulehold, eller for lav kruttladning (alle tre tingene kan gi lavt trykk og soting)

 

Løsningen er vanligvis enten å dytte kula lengre inn, eller ha i litt mer krutt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en fersk hjemmelader som har prøvd å finne en god ladning til min 308 med N11 krutt og Nosler CC 150grains kuler!

Kula er vel 155 grs?

 

Sot kommer vanligvis av enten for lang COL, for lite kulehold, eller for lav kruttladning (alle tre tingene kan gi lavt trykk og soting)

 

Løsningen er vanligvis enten å dytte kula lengre inn, eller ha i litt mer krutt.

 

Mener og huske at det er blitt sagt at det er vanlig med litt sot noen mm medover hylsehalsen.

Jeg skjøt noen 308 med litt overtrykk, det var så lite at det er ikke sikkert det var det, men jeg velger og kalle det det. Disse var det også det jeg vil kalle normal soting på.

Indrebailstikken her går vel på at kule sitter for dårlig slik at kula forlater hylsa før trykket er stort nok til og tette mellom hylsehals og kammer.

 

Arrester meg hvis jeg tar feil Høggern :)

Link to comment
Share on other sites

Soting er også et tegn på at kula kanskje ikke har tilstrekkelig hold. Mål kammeret og finn ut av hvilken COL som passer med den aktuelle kula i ditt våpen..

 

Jeg målte kammeret ved å sette en kule på en tomhylse, satte den først ganske høyt og prøvde å kamre den, satte den deretter litt mere ned før jeg prøvde å kamre den igjen.. og så videre til jeg kom til 71.53mm COAL!

 

Jeg stilte derfor kulene til 71.10 COAL, men kanskje det er litt for lite? Hva burde COAL være etter de målene jeg fikk?

 

(Må også si at jeg tidligere har prøvd ladninger på 43grs med 71.50 COAL, så ingen soting da.. (men desto verre samlinger))!!

 

 

Soting på hylsehals er jo et tegn på for lite krutt, så jeg hadde prøvd å øke litt til og sett om det sota mindre da :) , men som sagt det er det jeg ville gjort. Har ikke så altfor mye erfaring innen hjemmelading selv akkurat, og null erfaring fra det kaliberet...

 

Hvis det var det, ville jeg ikke da sett soting på hylsene når jeg lada med 43 og 43.5 grains og da??

Da virker det heller som det kunne være at det er dårlig hold, som noen andre foreslår her! .. Det får meg til å lure på om det kunne ha noe med tromlingen å gjøre? Jeg vasket hylsene først, deretter tromlet de, men jeg glemte å skylle hylsene etter tromlingen slik at det da antagelig kunne bli veldig "glatt" inne i hylsen.. Det kunne vel ha noe med holdet å gjøre!?!

Dessuten, jeg ble virkelig fornøyd med samlingene jeg fikk med denne ladningen, har aldri opplevd makan før.. Håper inderlig jeg slipper å øke den. Men, det blir jo også sagt her at det ikke er noe farlig med soting, men tvert imot at det er vanlig.. så da er det vel egentlig ikke noe problem lengre, bare noe jeg gjerne vil finne ut av ;)

 

Mener og huske at det er blitt sagt at det er vanlig med litt sot noen mm medover hylsehalsen.

 

Dette var ikke bare noen mm nedover halsen, men hele veien ned til der hvor hylsa går flatt nedover! (Og pga denne sotingen ser jeg også to ringer på den skråningen etter halsen.. noe jeg vil tro er merker etter kammeret!?)

 

Indrebailstikken her går vel på at kule sitter for dårlig slik at kula forlater hylsa før trykket er stort nok til og tette mellom hylsehals og kammer.

Vil det ha noe å si på ladningen min? Jeg mener, om jeg fikk bedre hold på kula.. ville jeg da trengt mindre ladning for å få samme effekten som jeg får på kula her med dårlig hold? (Om det er det det er..)

(Årsaken til at jeg tenker slik er fordi at jeg ser for meg at noe av trykket som kula skulle hatt forsvinner feil vei siden det da blir en slags lekkasje mellom hylsehalsen og kammeret!!)

 

Vil ellers takke for supre svar.. Jeg visste det lønte seg å bli medlem her på forumet :D:clap:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fulgt tråden med interesse, da jeg anser det som en mulighet for å lære. Absolutt ikke fordi jeg har noe å bidra med.

Min første tanke var svak ladning, dårlig hold etc. som allerede er nevnt. Men jeg stusset også over at det ble vasket med zalo og sitronsyre, før tromling. Jeg bruker noen ganger zalo som smurning på hylser ved helpressing. Jeg vasker da de ferdige patronene i kokende vann til jeg ser at det ikke skummer mer. Slurves det med vask, har jeg opplevd soting i noen tilfeller. Jeg bruker dog ikke tromler.

Min tanke var om det kunne være igjen rester av zalo på hylsen? Zalo er glatt, og vil etter mitt skjønn gi dårlig klebing til kammerveggen. Muligens med påfølgende soting som resultat.

Det er mulig at sitronsyre og tromling burde ta disse restene. Men det hadde kanskje vært ett forsøk verdt å vaske de rene med skikkelig varmt vann for å være sikker på at alt er borte?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Siden vi først er inne på dårlig kulehold.. Da tror jeg feilen skyldes at ekspanderknappen i dien er litt for stor.

Kan noen si hva som skjer med trykket i forskjellige patroner med samme ladning, men kuleholdet er forskjellig? Nesten ikke kulehold, godt kulehold og med krymp i tillegg? Altså alt er likt bortsett fra kuleholdet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fulgt tråden med interesse, da jeg anser det som en mulighet for å lære. Absolutt ikke fordi jeg har noe å bidra med.

Min første tanke var svak ladning, dårlig hold etc. som allerede er nevnt. Men jeg stusset også over at det ble vasket med zalo og sitronsyre, før tromling. Jeg bruker noen ganger zalo som smurning på hylser ved helpressing. Jeg vasker da de ferdige patronene i kokende vann til jeg ser at det ikke skummer mer. Slurves det med vask, har jeg opplevd soting i noen tilfeller. Jeg bruker dog ikke tromler.

Min tanke var om det kunne være igjen rester av zalo på hylsen? Zalo er glatt, og vil etter mitt skjønn gi dårlig klebing til kammerveggen. Muligens med påfølgende soting som resultat.

Det er mulig at sitronsyre og tromling burde ta disse restene. Men det hadde kanskje vært ett forsøk verdt å vaske de rene med skikkelig varmt vann for å være sikker på at alt er borte?

 

Mvh Dagl

 

Ja, jeg har også kommet inn på den tanken, spesielt siden jeg glemte å skylle hylsene etter tromling denne gangen. Da er det garantert litt zalo igjen på hylsene, og det, sammen med poleringsmiddelet, burde vel være en meget god oppskrift på å få dårlig hold ;)

Link to comment
Share on other sites

Siden vi først er inne på dårlig kulehold.. Da tror jeg feilen skyldes at ekspanderknappen i dien er litt for stor.

 

Om det hadde vært tilfelle i dette tilfellet så burde vel mine tidligere ladninger fått soting på halsen også? .. noe som ikke har skjedd!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...