Jump to content

Småvilt(fugl) jakt med Rifle


HerAnt

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er ganske ny her eller for si det slik er ganske ny generelt i jaktfeltet.

 

Det jeg egentli lurer på om det er lov å jakte på småvilt(alle typer fugler) med rifle?

Og om man må skyte opp for å kunne jakte på småvilt likt som på storvilt?

Grunnen til at jeg lurer på det er at jeg har en 22LR som jeg driver å skyter måker og sånt med, men har hørt så mye om at det er ganske riski å skyte mot sjøen med.

Derfor tenkte jeg kansje bytte den ut med en rifle av en ikke så stor kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Hvis du er så ny så skal du kunne dette.

22LR kan brukes opp til hares størrelse, men ikke hare. Altså kan du ikke bruke det til f eks tiur eller gås. Du trenger ikke skyteprøve på vanlig småvilt og det er ikke krav til anslagsenergi. Spesielle regler for bever og sånt. Alt det der står i jegerprøveboka som du sikkert har enda.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jeg klar over, derfor skyter jeg bare kråker, måker og den slags med 22lr.

Nei jeg skal ikke ha noe mindre ein 22LR, det jeg mente var en liten kaliber av vanlig rifle.

Men det jeg jeg egentli lurte på om det er lov å skyte kråker, måker med for.eks 30.06 rifle?

Link to comment
Share on other sites

kjøper du 22wmr/mag kan du jakt alt småvilt opp til rev uten problemmer er ikke så mye mer dyre enn 22lr har selv en 22wmr som jeg bruker på gås/rev/tiur og storfugl rifla består av en cz 452 luks med meopta 3-12x50 med lys og tofot og gjenet opp til å bruke lyddemper har på ei skyttereim vist det blir akkuvelt med frihånds skytteing kan dreper en rev uten probelmmer opp til 150m

Link to comment
Share on other sites

Var jeg deg, ville jeg vurdert 17 HMR. Det er fortsatt randtenningspatron, og du får systemvåpen som også hånderer pipebytte til samtlige randtennere (hvertfall de fleste...)

Pinlig presist våpen, og godkjent på det du ønsker å jakte.

Ikke altfor stygg pris på patrona heller. :-)

Dersom det er sentertenner du er ute etter er jo 223 også et svært presist våpen.

 

Skal du ha noe enda mer allround er vel 6,5*55 eller 308 Win å anbefale.

 

 

Just my 5 cents...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...