Jump to content

Oppbevaring av vitale deler?


Sør-jeger

Recommended Posts

Jeg har byttet bolig 3 ganger de siste 12 mnd og solgte derfor våpenskap istendenfor å dra det med på flyttelasset. I denne perioden har jeg oppbevart riflen hos min bror, som også er jeger og har egne våpen.

 

Jeg klarerte dette muntlig med min lokale lensmann og han sa det var ingen problemer for han, så lenge vi hadde skrevet en lapp som vi la i skapet til broren min, om grunn og våres underskrifter/dato.

 

 

Så, lurte jeg på. Er denne fremgangsmåten ok? Vi bor 5 min unna hverandre, og skal jeg ha ut riflen ( eller sluttstykket ) kan jeg bare komme bort, og låse meg selv inn og hente hva jeg trenger. Men, nå tenker jeg på å kjøpe inn 3 jaktvåpen til og selge den ene jeg har. Kan jeg da enda bruke hans våpenskap? Ordningen fungerer greit for oss og vi har tydeligvis fått OK ifra vår lokale lensmann. Ammunisjonen ligger hos meg, og vi har ikke samme kaliber til våres jaktvåpen.

 

Leser man våpenforskriften så kan man få en midlertidig oppbevaring, men tidsbegrenset på 1 år. Problemet om man leser denne, så står det at den som oppbevarer jaktvåpenet på, må ha våpenkort på samme våpen.. noe som høres veldig rart ut for meg.

Link to comment
Share on other sites

Det lensmann referer til her er at ni må skrive en utlånserklæring.

 

Hvis dette blir gjort er det ikke noen problemer før deg og oppbevare våpen i din brors skap.

 

Det du må huske på er at utlånserklæring er gyldig i 5(?) uker, av gangen.

Link to comment
Share on other sites

Du kan få disp. til oppbevaring hos din bror på mer enn 4 uker. Dette sjekket jeg hos Våpenkontoret. Men du må søke skriftlig om det og tillatelsen skal ligge i våpenskapet. Merk at dette da IKKE er en utlånsærklering og ikke gir din bror tillatelse til å bruke våpenet ditt.

Link to comment
Share on other sites

jernogal: Var slik jeg også forstod det på lensmannen min. Han nevnte ingenting om å søke.. bare så lenge det lå en lapp der om vårs avtale var det greit for han.

 

Kanskje jeg bør få det skriftlig allikevel..

 

 

Bør avklare at han ikke bruker riflen min.. bare om vi felles drar ut på banen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...