Jump to content

Kuler/ladninger til bukken i 6,5x55


FMH

Recommended Posts

Jeg har gått til anskaffelse av ladeutstyr og skal i løpet av nærmeste ukene gjøre ferdig "furtebua" og begynne lade litt........er helt grønn og fersk, men har lest meg opp litt og skal også bort og se på/snakke med en som ladet enstund.

 

Jeg skal begynne og lade til 6,5x55 og bukkejakta :D

 

Har tidligere bare brukt æljammoen på de få turene jeg vært ute til nå.

Men nå som jeg skal begynne lade selv så tenkte jeg prøve noe nytt og høre etter erfaringene fra "bukkejegerne" her på kammeret. Hvilke kuler og ladninger dere bruker til bukken i 6,5x55.

 

(mulig det finnes tråd på dette fra før....men jeg fant den ikke etter lest igjennom alle 7 sidene under rifleladning)

Link to comment
Share on other sites

Brukte med hell 120 grs Sierra Prohunter i Polen med 47 grs MRP bak i 6.5x57`n. Ble anbefalt denne kula av andre. Kommer til å bruke den ladningen fremover 8)

 

Er spørsmål vedr kruttvalget.....se du brukte MRP. Jeg som er helt fersk bruker blant annet ladeboken. Og der står det URP....og at de anbefaler 202, ihvertfall iht presisjon.

Ser også at de bruker MRP på kuler som er tyngre fra 140 grs og oppover...

 

Så bare lurer på bakgrunn for MRP......

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 til bukk/rådyr = Nosler Bal.Tip 264/120grs :wink:

 

Det var denne jeg sirklet meg inn på før denne tråden.....men som kom Hansen på banen med Sierra Prohunter.. :D

 

kan gi et par stikkord hvorfor du bruker denne??

Link to comment
Share on other sites

Er spørsmål vedr kruttvalget.....se du brukte MRP. Jeg som er helt fersk bruker blant annet ladeboken. Og der står det URP....og at de anbefaler 202, ihvertfall iht presisjon.

Ser også at de bruker MRP på kuler som er tyngre fra 140 grs og oppover...

 

Så bare lurer på bakgrunn for MRP......

 

Bruker MRP i flere kalibre, 6.5x68 og 8x68, ergo har jeg alltid stående noen gram av det kruttet :wink:

Hvis du ser i Ladebokens utgave 5 står MRP oppført for 120 grs kuler. Samt i Normas ladebok... 8)

Link to comment
Share on other sites

Nå skyter ikke jeg på rådyr, kun hjort, men små hjortekalver er vel omtrent like store som råbukken.

De siste 2 årene har jeg brukt Hornady SST 140 grain, Norma 15. Denne kula gir minimalt med kjøttødleggelse, flyr utrolig bra, og er rimlig for hjemmeladeren. I år skal jeg lade den med Norma 19.

 

Skjøt 26 hjorter i fjor, og de fleste falt på millimeteren. Dette grunnet skudd i rygg. Men skjøt også noen dyr i måneskinnet, som fikk bogskudd, gjennom begge boger. Stort fint hull, lite blod og under 10 meter utras etter skudd. I 6,5x55 er dette til nå den beste kula jeg har prøvd, etter 12 år med jakt.

 

Kula koster 4,20 kr de fleste steder. Importerte 500 stk fra USA for 2 år siden, da betalte 90 øre pr stk, men nå er det slutt på eksport/import fra Statene :(

 

Dette er min "gokule" :)

Link to comment
Share on other sites

Nå skyter ikke jeg på rådyr, kun hjort, men små hjortekalver er vel omtrent like store som råbukken.

De siste 2 årene har jeg brukt Hornady SST 140 grain, Norma 15. Denne kula gir minimalt med kjøttødleggelse, flyr utrolig bra, og er rimlig for hjemmeladeren. I år skal jeg lade den med Norma 19.

 

Skjøt 26 hjorter i fjor, og de fleste falt på millimeteren. Dette grunnet skudd i rygg. Men skjøt også noen dyr i måneskinnet, som fikk bogskudd, gjennom begge boger. Stort fint hull, lite blod og under 10 meter utras etter skudd. I 6,5x55 er dette til nå den beste kula jeg har prøvd, etter 12 år med jakt.

 

Kula koster 4,20 kr de fleste steder. Importerte 500 stk fra USA for 2 år siden, da betalte 90 øre pr stk, men nå er det slutt på eksport/import fra Statene :(

 

Dette er min "gokule" :)

 

Dette var interessant erfaring.

 

Jeg har litt av samme spørsmål som Skaubjønn.....er det den kule han linker til?? Eller hvor kjøper du den?

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

 

Joda, det er nok den kula jeg bruker. Jeg kjøper den hos lokale våpenforretninger/smeder her på Sunnmøre.

Glemte å nevne en vesentlig ting. Jeg har ikke skutt dyr på under 50 meter med denne kula. Så jeg har ingen erfaring med hvordan den oppfører seg på "kloss hold". Erfaringsmessig fra andre kuler jeg har brukt, så blir det like grisete uansett kule, når avstanden er under 50 meter.

Dessuten skyter jeg aldri i bogen på den avstanden. Da foretrekker jeg nakke/rygg og i ekstreme tilfeller hvor hjorten er under 10 meter ifra, i hodet. Sistnevnte forekommer sjelden.

 

I våpnet mitt har denne kula ett fall på 5 cm fra 100 til 200 meter. Med andre ord, så sikter jeg omtrent midt i på 200. På en voksen hjort er 5 cm i bog/rygg regionen lite avvik. Mange vingler mer enn det når pulsen kommer :)

 

En kollega på jobben min fikk 40 skudd av meg i fjor, som han prøvde i jakta, og han vil ha 100 i år. Beste kula han har prøvd, sier han. Og det er godt nok for ham. Vi er 4 i jaktlaget vårt som bruker samme ammo i 6.5, og alle er fornøyde, pluss at vi da kan "låne" en skudd av hverandre om noen skulle ha glemt igjen noe hjemme. Glemte sluttstykket for 2 siden, det var litt værre ;)

 

Iflg butikkene jeg handler hos, er det kun jeg som kjøper disse kulene, grunnen til det vet jeg ikke. Mulig Hornady har dårlig rykte, og mange tror kanskje denne kula er en Varmint kule. Det er den iallefall ikke.

 

Her er en reportasje fra kulas hjemland: http://www.gunsandammomag.com/ammunitio ... index.html

Link to comment
Share on other sites

Det høres veldig interessant ut!

 

Høres ut som du har god og ikke minst bra erfaring med denne kula. Det kunne vært artig og prøve denne.. :)

 

Men lokale våpenforhandlere på Sunnmøre.....er det noen nettsider de har? linker? eller evt andre? Jeg klarte liksom ikke finne den kula på noen av de "kjente" stedene.....

 

Og har du evt noen ladedata?

Jeg er helt fersk som hjemmelader og skal lade mine første ladninger til bukken.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...