Jump to content

Rådyrladning i .22-250


storm

Recommended Posts

Nå har jeg skaffa meg noen rådyrkuler til test i .22-250.

Det ble 62grs Norma SPSP og 64grs Win PP.

Og kruttet som jeg har til rådighet er Vv N140, N150 og N160...

Men så var det ladningene da...

Det står noe i ladeboka på normakula, både med Vv N150 og N160.(Har ikke ladeboken fremfor meg nå, så jeg har ikke de datane akkurat nå...)

Kan jeg gå ut ifra samme startladinga/ladninga på Win kula :?: Det er jo bare 2grs som skiller :wink:

Hvilket krutt egner seg egentlig best :?: 140, 150 eller 160?

Børså mi likte ikke 150 kruttet når jeg testa 55grs V-max og FMJ :?

Hvilke hastigheter bør jeg lade til :?: , med tanke på ekspansjon, kjøttødleggelse og presisjon... (jeg tenker 900-1000 m/s)

 

Har ikke så mange kulene så jeg vil vere sikker så jeg ikke "roter bort" noen kuler :lol:

 

Om noen har data på disse kulene med rett krutt, så er jeg svært takknemlig om dere vil dele de med meg :wink:

 

PS: Rifla har 1:14 twist...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøveskutt litt med 62grs lapua spsp,ladet med 30,5-en del mer n140krutt(husker ikke hvor langt opp jeg gikk) Og beste samlinga fikk jeg med 30,5grs.ingen problem med og stabilisere kula i børsa mi! (1:14 snurr jeg og)

Har kun skutt ett rådyr,så grunnlaget mitt er litt vel tynt,med det ene dyret jeg har skutt så ihvertfall meget pent ut..pent slakt! :)

Har også kronografert,og er litt usikker,men mener jeg havnet på ca.915ms med denna ladningen??

Link to comment
Share on other sites

Jeg må opp i 40 gr med N160 før jeg får brukbar presisjon med Win 64pp kulene. Total patronlengde er da 60,2mm som i bøsja mi gir 1080 m/s

Jeg foretrekker N140 for kuler opp til og med 45gr, N150 for kuler fra 50gr opp til og med 55gr. N160 for det som er tyngere. Alt med CCI LR200 hetter.

Har også 1:14 twist

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg skaffa meg noen rådyrkuler til test i .22-250.

Det ble 62grs Norma SPSP .....

...

Hvilke hastigheter bør jeg lade til :?: , med tanke på ekspansjon, kjøttødleggelse og presisjon... (jeg tenker 900-1000 m/s)

 

 

Dette er vel den kula Norma bruker i fabrikkammoen sin som er oppgitt til 1130 m/s. Har prøvd denne en del i min .22-250 på rådyr og må bare si det at kjøttødleggelsen er minimal. Faktisk fant jeg igjen en kule med fin soppform i skinnet på en bukk i fjor etter å ha gått igjennom to boger. :shock: Begge bogene var fult brukanes, om ikke annet en til småkjøtt vel å merke.

Link to comment
Share on other sites

Skøyt forøvrig to dyr under bukkejakta i fjor,med Federal power-shok,(og ett dyr for to år siden)med overraskende bra resultat!

Og av de syv dyrene som tilslutt hang i en krok i taket,var det vel kanskje mine to dyr skutt med 22-250 som hadde minst kjøttødeleggelse :D

Resterende dyr ble skutt med lapua mega i cal.6,5 og 30-06

 

Itillegg til pene slakt,så la begge bukkene seg på skuddstedet! 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...