Jump to content

Havert


Omella

Recommended Posts

Skjøt en kjempehavert i helga. Blodet stod opp som en fontene. Jaktkompisen i båt rakk ikke bort til den før den sank. Etter 1-2 minutter kom den opp igjen mens blodet fosset rundt den. Jeg hadde tydeligvis skadeskutt den. Den var stresset og svømte rett mot meg som lå på en holme. Andre skuddet satt der det skulle. Haverten sank dessverre som en stein. Vi soknet lenge med svenskpilken i håp om å være heldige, men akk. Den ligger på ca. 10m dyp. Grunnen til at jeg ikke traff rent på førsteskuddet tror jeg var fordi den svømte sakte mot båten som jaktkompisen min var i. Jeg traff nok litt bak. Burde nok ha ropt eller noe for å få den til å stoppe.

Har tidligere skutt et par steinkobber, så dette var en kjempe jaktopplevelse for meg. Skuffelsen er desto større. Har sovet dårlig på grunn av den, selv om jeg vet at sånn er det med seljakt. Noen flyter lenge nok, mens andre ikke.

 

Spørsmålet mitt er som følger: Om jeg til neste helg tar med dykkerutstyr og prøver å leite etter den. Vil den være veldig ødelagt ? Kanskje kan jeg bruke skinnet ?

Link to comment
Share on other sites

Tror bare du kan droppe det, den vil flyte opp når den begynner å gå i forråtnelse og er langt avsted lenge før du er ute med dykkeutstyr, den vil nok ikke være brukbar heller, selv ikke skinnet.

 

Ta med fridykkerutstyr når du er på seljakt neste gang, så slipper du det problemet, mange sel synker etter skudd og da er det bare dykking som er effektivt for å få dem opp igjen.

 

Vil også anbefale deg å ha med "bloddupp" ett lodd med line til ei blåse, den hiver du uti med en gang du ser den har sunket, det kan ellers være vanskelig å dykke på riktig plass, blodet i sjøen ødelegger sikten betraktelig.

Min bloddupp har form som ett donaldkjøttbein med linen kveilet innpå, da er det bare å slippe den der spekk/blodflekken er og loddet raser til bunns av seg selv.

 

Er du forberedt slik slipper du dårlig nattesøvn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for svaret ! Godt å bli rettledet av mer erfarne folk. Forøvrig er seljakt noe som har 'truffet' meg. I finnmark, hvor jeg bor, er det store kvoter og ingen jegere. Bruker kal. 6,5x55 med Norma forbedret elite ammunisjon. Kjøpte idag en tofot med vugge på xxl.

Foreløpig har seljakt noe jeg har bedrevet 'på si' ifbm. gåsejakt. Men nå kjenner jeg at jeg har lyst på en egen seljakttur.

 

Kommer nok ikke til å glemme denne haverten på en stund. Idet jeg ble kastet iland på holmen så ladet jeg rifla og satte sikringen på. Jeg sa enda høyt til meg selv; 'Sikringen må æ huske å ta av'. Men idet selen var nært land, pulsen min hadde roet seg til 150 og alt var optimalt så trakk jeg av, bare for å bli minnet på sikringen som jeg hadde glemt å avsikre....

I samme situasjon så jeg noe jeg mener var en steinkobbe, men den forsvant i frykt når jeg skøt. Så den samme selen dagen etter også, men da var den sky. Kan det ha vært en steinkobbe, eller 'må' det ha vært en havert ? Syntes hodet så mer rundt ut.

Link to comment
Share on other sites

si meg: hvor i finnmark bor du da, siden det er ingen jegere ? :)

Havert er vanskerlig å berge. ser du skyter med bløt blyspiss ammo. min erfaring med haverten er at man godt kan bruke lettere kuler.

Eneste grunnen for å berge haverten er for å ta kjeven og noen "trôfebilder".

Skjøt forresten en havert på 250 kg forige uke med 130 gr barnes tsx i 6,5x55. Den karen berget jeg siden inngangshull og utgangshull var meget små. Men haverten jeg skjøt 2 dager før denne, var større å som desverre sank etter å ha fått 140grs sierra gameking i pannebrisken. Tunge blyspiss kuler lager fæle utgangshøl som får kobba til å synke fortere. Lette kuler og skyt straks selen kommer opp i overflata, så flyter dem som regel akkurat lenge nok til at man får krøkt dem. Jeg bruker "kroken" fra langkrok, som jeg har smeltet bly rundt krokskaftet og festet et 10m langt 8mm "dødmannsline" i. spenskpilk kroken blir får liten synes jeg.

 

Støvlen i bildet er i strl 44.

11%2B-%2B4

personen er 176 cm lang.

11%2B-%2B2

Man kjenner igjen havert på det store "Hestehodet"

11%2B-%2B1

Link to comment
Share on other sites

Flotte bilder, det var et svært beist !

Jeg bor i Alta, er sikkert flere som interesserer seg for seljakt her, selv om jeg ikke kjenner dem. Er stort sett elg- og rypejegere her, som ellers i landet. Har fått meg et par nyttige tips nå, her på forumet. Lettere kule/kule som ekspanderer mindre. En skikkelig 'krøker'. Den det refereres til, er det noe man får kjøpt ?

 

Kjøpte meg en tofot fra Norma denne uken, prøvde den igår. Tror den hjelper godt på.

Min erfaring som seljeger er veldig begrenset. Men ved mine to fellinger i forrige periode, så var jeg stresset og brukte feil ammo. Da brukte jeg helmantel. Begge steinkobbene fløt, ihvertfall lenge nok. Dette var jo en direkte feil av meg, men i fremtiden så tror jeg nok, som dere sier, at jeg prøver på et mindre ekspanderende prosjektil.

 

Denne haverten var ikke nettopp kommet opp til overflaten. Den svømte rolig i overflaten lenge. Noen hadde sett den rundt den holmen helga før og den hadde vært så nærgående at de syntes det var ubehagelig.

 

Hvordan er havert på smak ifht. steinkobbe ?

Sendte de to foregående skinnene til Granberg Garveri i Bergen, blir artig å se resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er havert på smak ifht. steinkobbe ?

.

 

Nydelig.

Jeg hadde ikke trodd det var så godt, men alle som fikk kjøtt var enige med meg i at haverten var kanskje enda bedre enn steinkobbe.

Jeg skjøt en i fjor som jeg ville ta skinnet på men jeg klarte ikke å snu den over på rygg :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
Skjøt en kjempehavert i helga. Blodet stod opp som en fontene. Jaktkompisen i båt rakk ikke bort til den før den sank. Etter 1-2 minutter kom den opp igjen mens blodet fosset rundt den. Jeg hadde tydeligvis skadeskutt den. Den var stresset og svømte rett mot meg som lå på en holme. Andre skuddet satt der det skulle. Haverten sank dessverre som en stein. Vi soknet lenge med svenskpilken i håp om å være heldige, men akk. Den ligger på ca. 10m dyp. Grunnen til at jeg ikke traff rent på førsteskuddet tror jeg var fordi den svømte sakte mot båten som jaktkompisen min var i. Jeg traff nok litt bak. Burde nok ha ropt eller noe for å få den til å stoppe.

Har tidligere skutt et par steinkobber, så dette var en kjempe jaktopplevelse for meg. Skuffelsen er desto større. Har sovet dårlig på grunn av den, selv om jeg vet at sånn er det med seljakt. Noen flyter lenge nok, mens andre ikke.

 

Spørsmålet mitt er som følger: Om jeg til neste helg tar med dykkerutstyr og prøver å leite etter den. Vil den være veldig ødelagt ? Kanskje kan jeg bruke skinnet ?

 

Som noen andre sier her, tror ikke det er vits i, dessverre.

 

Lurte egentlig litt, hvor stor havert som er skutt?

Jakta sammen med en i varanger, han hadde bilde av et beist, jeg mener han sa den veide over 300kg.

Beste kjøttet har storkobba (barteselen), havert nr 2, steinkobbe nr 3, grønnlandssel er dårligst, synes jeg da.

Link to comment
Share on other sites

Klarer du å skyte den litt høyt i toppen eller mer i bakhodet sett fra siden slik at det ikke blir åpning inn til luftveiene vinner du litt tid. Da vil snuten tippen ned under vann og lage en luftlomme. Dette fungerer best på mindre sel, åsså er det jaggu ikke lett å bare pirke hull i topplokket heller :) En eller annen hadde en teori om at hvis man klarte å skyte skallen nok i filler ville most kjøtt, bein, blod og gørr tette for luftveiene, , men denne teorien har jeg mistet litt troen på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...