Jump to content

Vurderer å bytte diesett - et spørsmål eller sju...


ko-stens

Recommended Posts

Lader .222, og har RCBS diesett. Dette synes jeg ikke er det beste i verden. Kronglete å småjustere på når jeg bruker ulike kuler.

 

Grubler derfor på LEE RGB. Disse synes jeg er geniale. Har til .308'en min og .30-06'en til kompisen, som jeg lader litt for i blant. MYE lettere og mer hendig å justere.

 

Imidlertid ser jeg at LEE også har et såkalt pacesetter diesett. Her ser det ut som om det er LEE RGB, pluss en "Factory Crimp Die": http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/226148. Hva gjør den dien for noe rart? Høres ikke ut som noe must akkurat, siden det ikke er med i vanlige diesett, men...

 

Evt grubler jeg på LEE Collett. Her er det kun neck sizer.

 

Jeg lader for øvrig kun til jaktbruk og litt skytebanelek, et par, tre hundre skudd i året.

 

Er det en fordel å da ha helsizer, eller har jeg ikke bruk for mer enn necksizer? Skjønner at necksizer gjerne brukes på hylser som allerede er skyteformet i kammeret i børsa mi, og de har jeg flust av, men har enda flere jeg har fått/kjøpt av andre. Hvordan er levetiden på en hylse som er necksized kontra en som er helsizet hele tiden?

 

Og, for å gjøre forvirringen komplett... LEE har også et De Luxe diesett, hvor både helsizer og necksizer er med...

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder en knapp på De Luxe-settet. Crimp trenger du ikke, men halspressing med collet er gull. Skal du oppgradere noe utover det, så kjøp en bedre kulesetter. Forster eller Redding med flytende kammer og gradert stilleskrue. Da er det fort gjort å skru mellom ulike innstillinger, og en kan notere dem ned i loggen.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha ladet siden midten av 80 tallet og prøvd mye forskjellig av ladeutstyr og dier har jeg funnet mitt oppsett.

Det er enkelt i bruk, lader rette gode patroner og har en overkommelig pris.

 

normal_2011-08-22_22_23_58_(Medium).jpg

 

Fra venstre Redding Bodydie, denne brukes til helpressing for å få hylser som kamrer litt for hardt til å fungere glatt i mekanismen, denne dien rører ikke halsen, kun kropp og skulder på hylsen. En slipper også den jævla ekspanderen som har det med å trekke hylsehalsen skjev. Etter pressing i denne blir hylsene halspresset med Lee Collet.

 

Neste die er Lee Collet, genial die som gir rette patroner og som samtidig er rask i bruk da en slipper all smøring. Ofte må senterpinnen slipes ned noen hundredeler for å få godt kulehold. En enkel jobb med smergelpapir og drill.

 

De to til høyre er kulesettere, Redding Competition og Forster Bench Rest, Dette er nøyaktige gode dier med flytende kammer som sikrer rette patroner. Jeg holder en liten knapp på Redding som den beste, men det er også den dyreste. Uansett er begge gode og verdt hver krone.

Her kan en se hvordan disse diene er oppbygd og hvordan de virker.

og

 

Som sagt er dette mitt oppsett av dier, det fungerer helt topp, gir gode patroner og er enkelt i bruk. Jeg kjøper sjelden komplette diesett, siden de fleste forhandlere selger dier en og en får jeg mest for pengene på denne måten :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...