Jump to content

Villplommerot.


GammalAmazon

Recommended Posts

Skal grave opp et par villplommerøtter/rotstokker i løpet av høsten. Lurte på om det kunne gi meg noen brukandes skaftemner.

Dette er altså rotstokker av villplomme som det har vært podet vanlig hageplomme på. Forrige eier av huset har ved en anledning kappet ned plommetrærne, noe som har resultert i at villskuddene fra rotstokken har fått vokse fritt og blitt et forferdelig tornete kratt som ikke bærer frukt. Graver derfor opp hele skjiten.

Noen som har erfaring med villplommerøtter/rotstokker i knivskaft?

Link to comment
Share on other sites

Har berre erfaring frå vanleg plomme: Nydeleg raudfarge. Ved oljebehandling vert treet med tida (pga lyset) brunt. Det er muleg at ein eller annan lakktype bevarer raudfargen bedre - men eg likar olje bedre enn lakk!

 

Trerøter generelt - spesielt oppsvulma rotknollar - gir nydelege emne.

 

Høgtrykkspylar, evt vatn og piasavakost er greitt å ha.

Link to comment
Share on other sites

Skal se hva jeg får ut av det. Etter hva jeg har forstått er det trær som har stått der en stund, så jeg har et håp om at det er litt størrelse på dem, så det går å få ut noen emner.

Det er i første omgang tre røtter som skal opp.

Jeg poster det her om det blir noe brukandes ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Villplommerot er flotte greier. Har brukt det i tredreiing et par ganger (trekopper) og det blr en flott glød i dem. Jeg kun oljer med valnøttolje.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får til flere emner etter at du har funnet det du trenger , kan jeg få kjøpe 2 emner av deg til kniv bygg utover vinteren ?

 

Hvis det ikke er gravd opp ennå tror jeg det neppe blir tørt nok for knivbygg kommende vinter. La det ligge et år til. Kjedelig med knivskaft som sprekker pga. at materialene ikke var tørre nok.

 

-Haretex

Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld tørking, så er det umuleg å tørka eit heilt emne, td ei rot, utan at det sprekk.

 

Mens treet er rått ville eg ha grov-oppdelt rota i emne til knivskaft. Desse vil krympa og særleg vri seg under tørkinga. Difor må du berekna ein god del ekstra, dvs at emna må vera tjukkare enn knivskaftet.

 

Hurtigtørking av slike emne kan du gjera i mikrobølgjeomn. Men obs: Det kan ta fyr viss du forlet omnen lenge!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...