Jump to content

223 Lapua 55gr FMJ til småvilt?


fredrik

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Skal kunne fungere bra i den farten der. Hører imidlertid de som sier at farten ikke bør over 800 m/s da. Ble anbefalt denne som et rimeligere alternativ til Norma sin, men har ikke brukt den på annet enn blink enda. Ladet opp mine til ca samme fart i. 222en min. Grei presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sako Speedhead 50 grs helmantel kan prøves. Vet ikke hvordan det er å få til dem i .223. Skal i hvert fall prøve dem i .222'en min i rundt 800 m/s som et alternativ til Norma 50 grs helmantel, som ikke lages lenger. Synd for den samlet ned i 6 mm i børsa mi!

 

55 grs Norma har jeg ikke tenkt å prøve selv heller. Har prøvd Partizan og Hornady fmj 55 grs, og de gikk dårlig. Er i grenseland med boat tail, men min har 1:14 i riflestigning. Normal riflestigning i .223 er 1:12, men det er endel rifler som leveres med feks 1:9, og da skal de gå bedre.

 

Derfor satser jeg på 50 grs selv. Da er jeg sikrere! Lapuaen går jo imidlertid bra, men den har flat bunn.

 

Sierra har en 55 grs Game king fmjbt. Kan jo være verdt å prøve. Så vidt over 2 kr kula. Billig i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Trikset med å få disse kulene til å samle er å bruke tilnærmet max ladning.

Skal du samtidig få ned farten bør du lade med pistol krutt. Feks vit N-340.

Dette gjorde jeg med en 221 fireball og hadde meget god preisjon. Jeg brukte da en litt dårligere kule presisjonsmessig. 50g sako fmj. Meget god presisjon for denne kula lå jevnt på 18mm. Og utgangen var på labre 680ms.

Testet en ny blaser kombi i 222 med samme 55 fmj(lapua). Denne var ladet til 890ms. Men samlet på det jevne 3 skudd samlinger 10mm 100meter.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...