Jump to content

Uregistrert hagle...


SuPer

Recommended Posts

Da faren min døde i 2003 ble våpnene hans satt i min onkels varetekt inntil jeg tok jegerprøven.

Nå er våpenlisens i boks og jeg kan få våpnene skrevet over på meg.

 

Lurer da på følgende: Blant våpnene var ei eldgammel side by side hagle som var etter bestefaren min, og kanskje t.o.m eldre enn det. -Den er uregistrert og et familieklenodium.

Faren min sa til meg da jeg var 16 (sept 1990) at den hagla skulle jeg få.

Så kan jeg beholde denne hagla uregistrert? -Eller måtte jeg ha vært 18 på overtakelsestidspunktet? Jeg fikk jo hagla før okt 1990.

Har dog ikke skriftlig bevis på det.

 

De andre våpnene jeg arver er en husqvarna 1650 i 3006 som jeg virkelig gleder meg til å få i hus :D

-ei beretta o/u hagle.

-en krag jørgensen og en enkeltskudd salong som jeg vurderer å gi til søskenbarnet mitt da våpenskapet snart er fullt (vet dog at man kan arve våpen utover de 6 i garderoben, hvis onkel blå er snill)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du var i lovlig eie av hagla før reg.plikten trenger den ikke registreres. Det er vanskelig å bevise/motbevise faktum rundt avtalen om at du fikk den der og da. Dersom du var 16 år var det eneste(?) formelle kravet i orden.

Men hva er fordelen med å ha ei uregistrert hagle? Er det kun mtp å kunne ha litt å gå på i antall våpen i garderoben? Hva om den blir stjålet eller av annen grunn kommer på avveie? Sikkert svært liten sjanse for dette, men trolig enda mindre sjanse for politiet å finne eier av den OM den skulle bli stjålet og siden beslaglagt.

Link to comment
Share on other sites

For å ha en lovlig uregistrert hagle må du ha hatt den siden før 01.10.1990

Du skriver at du var fylt 16 da, men jeg forstår på innlegget ditt at du ikke har tatt jegerprøven før i nyere tid?

Dersom det stemmer, holder det ikke at du var fylt 16 den gangen. Kravet til hagle var 18 år, med mulighet for 16 om jegerprøven var tatt og tillatelse fra øvrigheta innvilget.

 

For min egen del ser jeg heller ikke noen fordel ved å ha den uregistrert, våpengebyret er pr søknad så det blir ikke noe dyrere å registrere den.

Link to comment
Share on other sites

Om faren din gikk bort i 2003 så skulle den ha blitt registrert inn under et av amnestiene - Da den ikke lenger et et lovlig uregistrert haglegevær. Men, det betyr neppe at det blir noe problemer. Søk på hagla og få den registrert i ditt navn med forklaring på hvorfor den ikke har blitt registrert inn enda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...