Jump to content

Cred til Våpenkontoret Oslo


isohirvi

Recommended Posts

Har stresset for å få alle pappirer iorden for jeg skal til sverige på elgjakt i sept.....Må gi våpenkontoret hos politiet i Oslo litt cred....har lest så mye om lang behandlingstid :)

 

Søkte om tillatelse for å kjøpe en .308 jaktrifle i staten av juli - tok 1 uke å få svar - godkjent !

Kjøpte rifla i midten på juli men leverandør sendte ikke inn den "hvite" delen av tillatelsen så jeg ringte våpenkontoret. kom ikke igjennom på telefon så jeg sendte en e-post, fikk svar etter 45 min ! De bad meg møte opp på politihuset med den blå delen så skulle de ordne våpenkort.

Steppet opp der forrige mandag, og fikk fikset våpenkort i løp av 10 min ! la samtidig igjen søknad om våpenpass.

Fikk brev i fredags om at passet var ferdig så jeg hentet det imorrest .

 

Nå er allt klart og jeg kommer meg med riflen til den mye etterlengtede elgjakten !!! Så får vi håpe man treffer på stortjuren i skogen :)

 

Er sikkert ikke alltid det går like fort men jeg er i alle fall superfornøyd ! :)

Link to comment
Share on other sites

Det var effektiv behandling ja. Kan forøvrig fortelle deg at våpenpasset ikke gjelder for innreise med våpen til Sverige.

Du må nok innom en tollstasjon eller forhåndsdeklarere våpenet på tull.se

 

 

Hva mener du med at det ikke gjelder i Sverige?? Jeg kjenner til det der med deklarering via nettet, men at passet "ikke gjelder"?

 

Skal på jakt i Sverige i slutten av aug begynnelsen av sept. Sjekket med den finske tollen og de sa at det ikke var nødvendig å stoppe ved tollstasjonene hvis jeg skulle på jakt i Sverige, men hvis jeg "bare" skulle i transit gjennom Finland/Sverige uten å bruke våpenet i EU måtte jeg stoppe og fylle ut trasittdokumenter selv om jeg hadde våpenpass.

 

Ganske forvirrende regler egentlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...