Jump to content

S&W 460


CaptainMillennium

Recommended Posts

Akkurat starta med lading og lada 10 patroner igår.

Bruker en 454 krympe dai, men den skjærer av små "hår" fra hylsa og krymper ikke bra nok. Skøyt 3 skudd og sjekka de to andre patronene etterpå og kula hadde sklidd ganske mye ut pga. rekylen på begge to, selv om det var ganske svake ladninger. (Starline hylser, whinchester hetter, 31 grain N110, 240gr hornady XTP MAG.)

 

Er det noen som vet hvor jeg kan bestille en krympedai som er beregnet for 460 S&W?

Link to comment
Share on other sites

http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/1213188160/1226423366/1235322390/1216381208

 

Skulle ikke være noe i veien med å bruke det du har. Ofte er det greit å polere litt innvendig i diene for å unngå riper o.l.

At den ikke krymper godt nok høres ut som et justeringsproblem, 454-diene er kortere, og det betyr at du må skru de mye lenger opp i forhold til om du ladet 454.

Om det er snakk om nye starline hylser har jeg også vært borti at disse røyter litt fine hår ved første lading. Både i .45GAP, .45ACP, 10mm Auto, .40 og .44Mag.

Link to comment
Share on other sites

Setter du kula og krymper i samme opperasjon? Jeg fåretrekker for alle håndvåpen kalibre jeg lader og gjøre disse to hver for seg. Det gjør det enklere å stille inn og gir ofte en bedre krymp. Bruk carbide factory crimpen til LEE, synes selv den er best av de forskjellige typene og den gir mulighet for justering av krymp styrke via "setteskrue" og ikke som alle andre ved å skru hele dien opp eller den i pressas gjenger. Må selvfølgelig justeres ganske nær normalen først. Du må regne med å deformere messingen i krymp området om du skal ha en kraftig krymp, har selv ikke negativ erfaring med det i forhold til forventet levetid på hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg fikk ikke kjøpt carbide factory crimp til s&w460 så jeg kjøpte en til 454 casull. vet ikke om den fønker like bra men har leita over alt etter en som er beregnet til 460, men ser ikke ut som det er noen steder. Trodde LEE laga en.

Vil ikke krympe mer enn nødvendig heller siden de hylsene koster 7kr. Kan fort bli litt dyrt viss jeg må bytte hylser ofte

Link to comment
Share on other sites

Nå ja om du regner at hylsene holder mellom 5 og 10 ommladninger på fullt trykk, blir ikke det så mye pr skudd. Du bruker krutt, hetter og kuler for vensentlig mer. Med fullt trykk må du beregne kraftig krymp, ellers blir presisjon ujevn. Svakere ladninger vil ikke trenge like hard krymp for å holde på kula. Ved ujavn uttrekskraft, får du ujevn hastighet og sansyneligvis dårligere presisjon. Jeg krymper svært hardt til alle mine magnum revolvere når jeg skal ha max ytelse.

Link to comment
Share on other sites

Bruk Hornady sin kryp, den både taper og rullekrymper, har brukt kuler uten rille med den på max ladninger henger som heia :)

 

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/714270" target="_blank

 

jeg vet det står att den kun er Taper crimp, men den ruller om man skrur den langt nok ned uten og size kula slik som en Lee Factory i 454 Casull vil gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil en LEE carbide factory crimp size kula? Om den gjør det, er det noe feil. De diene er konstruert for å size ned hylser til fabrikk spec. om sizedien ikke har gjort det. Om det brukes overdim kuler vil selvfølgelig de bli sizet, men ikke kuler av rett dim. En taper crimp, som justeres hardt, vil derimot size ned kula (noen ganger kan det være ønskelig) der hylsa ligger an mot kula.

Link to comment
Share on other sites

Ved kombinasjon av tjukke hylser og overdimensjonerte kuler hender det at factory krympen komprimerer kula litt på automatpistolpatroner med sylindriske hylser. eks 40s&w og 45acp. åssen det er på revolverkalibre aner jeg ikke, for der har jeg ikke prøvd factorycrimpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...