Jump to content

Hakemontasje til Krieghoff Plus


EgilH

Recommended Posts

Er det noen som har, eller veit hvor lav ERA Recknagel montasje som kan monteres på en Krieghoff drilling?Kikkertsikte blir av typen 30mm med rett rør.

Jeg har en ERA fremring med 5mm byggehøyde liggende, men er usikker på om det finnes lav nok bakre ring. I katalogen er 8,5mm den laveste.

Tar gjerne i mot tips/erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Om den bakre 'basen' flukter med sikteskinna (noe jeg ikke veit da jeg ikke har kjøpt denne låsebasen ennå), så må nok bakre ring freses til ønsket høyde. Har en med byggehøyde 18mm liggende, men denne er justerbar i sideretning så den kan sannsynligvis ikke freses lav nok uten å komme i konflikt med skruene for sidejustering.

Er det noen som har Krieghoff Plus med Recknagel hakemontasje som kan bekrefte/avkrefte om bakre låsebase flukter med skinnen? Eventuelt måle byggehøyde på fremre og bakre ring.

Har 2 fremre ringer/baser i 30mm og en i 26mm, alle med byggehøyde 5mm, og hadde håpet å kunne bruke noen av disse til dette prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

Er det er drilling, som ikke har fått montert baser for montasjer?

 

Hvis du skal få loddet på baser, kan du bruke reknagels fremfot som bygger 5mm. Som skrevet over, må børsemakeren allikevel frese til den bakre foten fra et emne. Den bakre basen kommer lavt nok.

 

Men det som kan begrense deg er hvor du setter basene. Har du tenkt å sette på ett sikte du har bestemt deg for, og aldri vurdere å montere noe annet? I såfall er det ingen problem. Ønsker du å ha to forskjellige sikter til drillingen, må du tenke på at siktene er nogen lunde like lange. Ett annet problem som ofte dukker opp, er at bakre ring helst skulle gå rundt der hvor justeringstårnene er. Da må enten bakre base monteres lengre frem, eller så må bakre ring ha en forlengelse. Trenger du forlenget bakre ring, kan en fremring som bygger 5mm, bli for lite.

 

Nå er det en grense for hvor lavt et sikte bør monteres. Husk at du skal kunne bruke toppnøkkelen også med hansker på. Spesielt må du tenke på dette om du tenker å sete på et sikte som har alt for stort okular (Swaro Z6 og Leica Magnus). Da kan det bli trangt under okularet med så lav montaskje som du tenker på.

 

Er det en ny montasje, ville jeg ha satt på to sikter, en med rett rør og liten forstørrelse, og et til mer lyssterkt, eller mer forstørrelse. (kan kombineres). Beskriver du hva du kommer til å jakte, så vil sikker fler en jeg fortelle hva de hadde valgt.

Link to comment
Share on other sites

Det er en drilling uten montasjer nå ja. Krieghoff Plus er fabrikkforberedt for bakre montasje der en bare skrur ut 2 skruer og bytter ut 'pynteklakken' med en festefot for hake eller festeskinne for sving montasje.

Sikteskinna er vistnok av massivt stål og hardloddet slik at en bare kan frese et svalehalespor for fremre feste. Lodding som på tradisjonelle drillingløp er slik jeg har forstått det ikke nødvendig, men jeg er ingen ekspert.

Ser helt klart argumentene for at det kan bli vel lavt med 5mm byggehøyde. Vurderer nå en litt større "all-round" kikkert (type 1.5-6x42), men da må jeg ha ny frontring. (se handelskammeret -> Byttes)

Drillingen skal brukes til litt kombi jakt, rådyr, skogsfugl og muligens på rypejakt om en skulle være heldig å få kombinert det med et reinsløyve (sannsynligvis ønsketenkning). Har også hatt flere anledninger på rypefjellet der et rifleløp hadde vært OK, men 6,5x55 er nok i drøyste laget for rype eller hva sier folket?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at hvis jeg skulle ha montert en hakemontasje, ville jeg ha fått loddet inn en skinneinnsatts, istedet for å bare frese et svalehalespor rett i skinna. Den viktigste grunnen for å velge hakemontasje er jo at det ser mer klassisk ut, og da må det jo gjøres tradisjonelt. Hvis ikke utseende er viktig, er det jo bedre med en svingmontasje.

 

http://www.recknagel.de/Joomla/images/stories/Downloads/Teile/5-Einhakmontagen.pdf

Når det er frest ut klart til bakre base, er det gitt hvor den havner. Da er det slik at den bakre "ringen" har en lei tendens til å havne der hvor justeringstårnene er. Tre av de fire montasjene jeg har fått laget, har det vært mer eller mindre konflikt med tårnet. Løsningen er kikkertsikter med skinne. (nå vil jeg helst ha sikter med skinne). Velger du sikte med større objektiv enn mellomrøret, kommer et sikte med skinne, like lavt, som et uten. Det er ringen rundt objektivet som bestemmer. Jeg synes ikke siktet på bildet er for høyt. frembasen bygger 4mm pluss skinnens 5mm:

normal_IMG_3369_%28Small%29.jpg

 

Drillingen skal brukes til litt kombi jakt, rådyr, skogsfugl og muligens på rypejakt om en skulle være heldig å få kombinert det med et reinsløyve (sannsynligvis ønsketenkning).
Skal du bare montere ett siktet, ville jeg ha valgt 1,5-6x42 uten tvil. Men et så dyrt og universelt våpen kan jo få to sikter. Da er det enkleste å få montert begge med en gang. Hvis det blir for mye utlegg, burde du planlegge slik at du fortsatt har muligheten til å montere ett til i fremtiden. Dette er ulempen til hakemontasje. Siktene må være ca like lange. Velger du heller svingmontasje, trenger du ikke tenkle på det.

 

Siden du ikke nevner jaktformer hvor man jakter i dårlig lys, ville jeg ha valgt en 1,1-4x24, som på bildet over, og en 2,5-10x42. Zeiss har desværre sluttet å produsere denne størrelsen, men det går nok an å få tak i noen fortsatt. Disse to er nesten like lange. 1-4 siktet er perfekt til rådyr, mens 2,5-10 er topp til skogsfugl, rype og rein. Da har du bare siktet i et futteral, og setter det på bare når du trenger det.

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill. Nå er jo Krieghoff Plus en relativt 'moderne' drilling, så jeg er ikke så veldig betenkt på å montere fremre feste rett i skinna selv om det tradisjonelt er mest 'riktig' som vist på bildet. Fotplata er jo bare 21x27x5mm og ikke veldig mye større enn oppslagsskuret som også sitter i svalehalespor i skinna.

Vurderer også svingmontasje, da jeg også har det på 375'en og liker det godt. Ideen med hakemontasje var jo primært fordi det virker raskest, lavest og ser mest estetisk riktig ut. Jeg har hakemontasje både for 30mm og 26mm liggende, men vil ikke la det alene bestemme hva slags kikkert jeg til slutt velger på drillingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...