Jump to content

Treffpunktsendring 180gr og 150 gr kule


johlov

Recommended Posts

Treffpunktendringen avhenger av hvordan pipa svinger, og hvor den peker i det ca. 1/100.000-dels sekundet siste delen av projektilet forlater løpet. Det er så mange faktorer som innvirker på dette, at det er bortimot umulig å beregne/forutsi dem alle sammen. Og de er stort sett forskjellige, sjøl for temmlig identiske piper. Skulle man prøvd å få kartlagt alt dette for ei pipe, ville man sannsynligvis måtte skyte så mange skudd at pipa var utskutt før man hadde resultatet på papiret.

 

Så det er faktisk ingen vei utenom prøveskyting! En trøst kan være at piper som er relativt korte i forhold til diameteren, reagerer mindre på endring i en eller flere faktorer enn piper som er lange og slanke.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart du skal gidde å skru.

Jeg får helt noja av folk som er livredd for å ta dekslene av justeringene til kikkert.

Nå er ikke det rettet mot deg (eller kanskje litt), men det er alt for mange som aldri har justert sine egne sikter selv.

 

For meg er gleden av et besøk på banen å kunne få fine samlinger i ulike skytestillinger på skive. Da er poenget at treffpunkt og siktepunkt er identisk.

Ved test av nye ladninger driter jeg i dette. Hvor samlingene da sitter på skiva spiller ingen rolle. Når den rette ladningen er funnet justeres den inn til 3-4 cm over lappen på 100 meter.

 

Det lukter litt 30 slitsome skudd og like slitsom prøve i slike problemstillinger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...