Jump to content

Rimelig Jaktradio?


vingemutteren

Recommended Posts

Dei fleste Kinesiske radioer er bra med hensyn til tekniske ytelser,denne radioen som du nevner har jeg ikke erfaring med,men derimot

Quansheng TG-UV2 (har denne selv) har jeg blitt imponert over,radioen har ett tilsynelatende robust chassis og har gode ytelser (les rekkevidde

og følsomhet på mottak).Den har dualband så jeg kan bruke den på vhf bandet(jaktradio) og uhf der vi har to Walkie Talkie band,444mhz og

446mhz ,så den er ganske allsidig på den måten. Husk å velge en radio med alphanumerisk display,da kan du programere inn navnet på dei respektive kanalene,da blir det betydelig enklere å betjene radioen. En prog kabel til pc er et must etter min mening, jeg kjøpte min på 409Shop :)

Link to comment
Share on other sites

Utgangseffekt på 2 watt på UHF? Hmmm.... Det vil bli slitsomt dårlig rekkevidde unntatt ved "line-of-sight" tror jeg.... 5 til 6 watt er normal utgangseffekt på jaktradio, og generelt er det vel sånn at jo høyere frekvens desto mer sliter du i forhold til kupert terreng angående rekkevidde. Men denne har jo VHF-frekvenser også, uten at det er oppgitt (annen) utgangseffekt.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å ringe gutta på http://www.permo.no" target="_blank" target="_blank . Kjøpte ett par Yaesu samband derifra for en tid siden og disse har funket flott. Vanntette og støtsikre med med ekstra batteri og monofon fikk jeg hele greien til omkring 4500,- (To samband)

 

Link til Yaesu FT-270

 

Men det var litt uvant å måtte bestille via telefon i disse Internettider.

Link to comment
Share on other sites

Selv om det er mange brukbare "billige" radioer å få kjøpt så er det en ting vi må være klar over før vi kjøper og det er mekanisk holdbarhet.

Det er en grunn til at Yaesu,Icom,Kenwood,Motorola er vesentlig dyrere en andre,dette har med den totale kvaliteten og gjøre,bare så det er sagt. Bunnsolide radioer med høy teknisk/mekanisk kvalitet koster flesk enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at man får stort sett det man betaler for. Men jeg kan ha 8 reserveradioer til 500 kr, i tillegg til den "operative" for samme pris som en av de av skikkelig god kvalitet til 4500 kr. Og plutselig kan det hende at jeg har radio over lengre perioder likevel...? Bare for å ha sagt det da, jeg har en Icom F34 også, men det er den lille som blir med i brystlomma når jeg skal ut i skogen... :)

 

"Godt nok - jævlig billig" er kanskje like fornuftig som "jævlig bra - jævlig dyrt"... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...