Jump to content

Hjemmelading til halvauto


trondbratt

Recommended Posts

Hallo, prøver og lade litt trenings ammo i 30-06 for en browning bar. Bruker helpressede norma hylser, partizan hpbt 168g kuler og

n-160 krutt. har prøvd med ladninger på 55g, 56g og 57g og det soter veldig mye på hylsene. Ingen av disse ladningene soter i mauseren min, eneste forskjellen er at i mauseren er hylsene kun halspresset og har litt mindre settedybde. Noen som vet hvorfor de soter så mye i browningen? Er det også noen som vet hva totallengden for den ferdige patronen bør være med disse kulene?

Link to comment
Share on other sites

Halvautoer har vanligvis litt romsligere kammere enn boltrifler. Dette for at de skal svelge all ammo, og det kjapt...

 

Kan hende at trykket i patronen derfor må være litt høyere for at den skal klemmes helt ut mot kammeret og dermed tette bedre for kruttgasser bakover. Sotede hylser er gjerne et tegn på for lavt trykk i hylsa...

 

Du kan prøve å bare halspresse til halvautoen og, så lenge de er "fireformede" til ditt kammer, da blir de kanskje litt mindre trykkfølsomme. Svaret er nok å øke trykket (LITT!!).

 

 

Lykke til!

 

- Roger

Link to comment
Share on other sites

Halvauto rifler har ikke noe andeledes kammer en andre våpen. Er som regel en fordel og helpresse, ihvertfall til jakt, og gjerne med et såkalt "small base" diesett. Settedybden kan også hjelpe til at hylsa tetter kammeret bedre før kula slipper. Om hylsene soter, spiller i grunnen ingen rolle så lenge hastigheten er der den skal :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Har ladet en del .223 for semiauto, og fått utmerkede resultater uten small base dier.

Blanda hylser plukket på diverse baner, og helpresset i vanlig Lee-die. Null problemer i flere børser, blant annet en kompis sin mini.

 

Som nevnt tidligere, ikke fokuser så mye på soting, tenk mer på funksjon og presisjon. Gassopererte mekanismer vil uansett alltid bli litt grisete.

 

Det man derimot kan tenke litt på er kulevekter og kruttyper, og forsøke å gjøre seg opp en mening om hva som gir høy og lav sluttstykkehastighet.

Mye treigt krutt gir mer gass i systemet, og det kan gi mekanismen mer juling enn nødvendig om man ikke har justerbart gassystem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...