Jump to content

Varmintkuler på bane med elektronikk


fredrik

Recommended Posts

Hei

Hørte en sur slengbemerkning på en viss skytebane for en stund tilbake: "vet du ikke at varmintkuler er forbudt på alle baner med elektronikk??"

 

Dette har jeg aldri tenkt på, og ei heller fått beskjed om. Har da skutt med v-max på en drøss med baner med elektronikk, og aldri fått beskjed om at det er ulovlig. Er det noe i det? Er det at fragmentene kan ødelegge noe?

 

Og hvis det er tilfelle, hvordan skal man da få skutt inn rifla med varmintkuler...? Ikke alle som har mulighet til å skyte på papp..

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

 

Og hvis det er tilfelle, hvordan skal man da få skutt inn rifla med varmintkuler...? Ikke alle som har mulighet til å skyte på papp..

 

Ville uansett skutt inn på papp da elektroniske skiver sjelden er nøyaktig nok kalibrert til innskyting. Dvs at en tier på monitorer, like gjerne kan være en lav nier i virkeligheten.

 

Sjøl har jeg erfart at lapuas cutting edge kuler er noe av det verste for skivene ettersom de "kutter" skivene som en hullmaskin. Best er det å bruke spisse kuler ekspanderende eller ikke, men mulig V-max åpner så raskt at det belaster skiva unødvendig, uten at jeg skal si det for sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med lett ekspanderende kule på vår elektronikk, og det som skjer er at isoporplaten som er bakgrunn for selve gummisirkelen vi skyter på, blir skutt i stykker. Det blir golfball størrelse på hulla i isoporen, så jeg skyter ikke lenger med sånne kuler på elektronikk. Selve elektronikken tåler det fint.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo null og niks om hvordan en elektronikk-skive ser ut bakfra eller inni. Men jeg regner med variasjonene er tildels store fra merke til merke?

 

Og hvis det hadde vært et reelt stort problem, så skulle man tro det ville hengt en lapp på alle skytebaner med elektronikk? Selv på skytebanen i Enebakk, hvor ingenting er lov, henger det ingen lapp om nevnte tema.

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg testet med noen serier 95grs Vmax i 850m/sek mot nyvedlikeholdte Megalink-skiver; i midten (altså kula går igjennom den svarte skumgummien i bakskiva) blir det ikke mer eller verre skader en med andre kuler; treffer en ute i isporskivalager den et hull litt større enn kulediamter.

 

De skivene som kun er skutt på med div hullspiss matchkuler ser mye verre ut enn "jegerskivene" (i senter-men en må jo innrømme at jegerskivene har endel hull utenfor svarten..).

 

Egentlig skulle all jegerskytinga skjedd på pappp; en slipper skader på el-skivene, slipper masse vedlikehold (dugnadsånden er ikke som i gammle dager..) og en slipper denne evige diskusjonen om det er jegerene eller DFSerene som sliter ut skivene.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Hva består dette vedlikeholdet av når det gjelder elektronikk?

(Skjønner at det må byttes/loddes en ledning hvis den blir skutt av)

Hvor mange skudd klarer en skive, før den må skiftes ut?

 

Ser at på skytebanen, hvor jeg tar prøve, har det kommet opp en lapp med begrensning på 7,62 på elektronikk :eh:

Tror kanskje at dette får stå for enkelt personers mening, av de som styrer oppskytingen, men lappen hang på døra.

 

Skivene som blir brukt har store flenger i gummien, blir de slik bare etter noen kvelder med skyting??

 

Vi betaler kr 500 for å skyte opp, med så mange våpen vi vil og får så mange forsøk som trengs.

Hvis vær jeger skyter ca 50 skudd, blir det 10 kr til vedlikehold og drift pr skudd.

Bør jeg ha dårlig samvittighet hvis jeg skyter noen skudd med .358 win eller 45/70?

 

Jeg skyter alltid noen skudd på papp før jakta, for å være sikker på at den går der den skal.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Huh, hæ, what??

 

For det første, 7,62, altså 308win, det mest populære jaktkaliberet i Norge..?

 

For det andre, 500!?? Normal pris er vel akkurat 1/10 av det.. På f.eks høgåsbanen (som forresten er den beste banen jeg har skutt på) koster det en 50-lapp for IKKE-MEDLEMMER, og du kan skyte til rifla di ramler i staver, om du ønsker.

(Aha, ser nå at det er storviltprøven du mener.. Men læll, koster vel en hundrings på høgåsbanen for det samme)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt på elektronikk i går for første gang og må si jeg er ikke spesiellt imponert. Syntes kvaliteten (det jeg så i kikkerten) var svær dårligt Fikk intrykk av og skyte på en sort middagstalerken og ikke nummererte "rundinger". Takke meg til papp.

 

Det ble gitt komando "ild" og da kunne du skyte 1000 skudd om du ville uten noe form for pauser.

 

Der jeg skyter til vanlig har vi en "jerbanevogn" på skinner koblet til en vinsj, med alle blinkene på.

Fint og ha pauser mellom seriene for og kjøle våpen og demper. Dessuten liker jeg og se hulla i pappen på nært hold slev.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I første tiden med elektronikk fikk vel alle beskjed fra leverandører at en ikke skulle bruke blyspiss og det var forbudt hos mange lag . Dette tenkte jeg på etterhvert og fikk lyst og prøve så jeg laget små skiver med duk rundt ramma . Det som viste seg var at blyspisskuler fra 6.5 og oppover påvirker bakre duken minimalt eller ingen ting . Men så tok jeg 223'n med 40 gr. varmintkule og deretter 22-250 og 220 swift og disse egner seg dårlig ja til og med 17 rem. laget stort hull i bakduken så med disse kalibre blir det svindyrt skivehold for laget . Duken er jo temmelig dyr og med disse utblåsningene på bakskiva blir det relativt tidlig feilavlesning på skudd ettersom trykkverdien i skiva blir feil pga. for stor lekasje .

Jeg skyter alltid inn disse kalibre på papp uansett for og få det helt i prikk .

Oppskyting med varmintere tar vi bare på papp.

Ellers er KME skivene med mikrofoner i 4 hjørner på 100 m. meget presis . Vi arrangerte NM elgbane for 3 år siden og da hadde skytterlaget ansvar for press som krever at alle skiver er like .Vi gikk over alle skiver og kjørte programmet for senterering på disse og det ble skutt på de og kontrollmålt med skyvlære og største avvik på skivene ble 2 mm. Det skal sies med elektronikk er vedlikeholdet avfa omega for og få så nøyaktige avlesninger som mulig og da kan ikke duken se ut som en sil så det viktig og trekke magebånd og holde skiva tett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...