Jump to content

6,5x52R


jaktern

Recommended Posts

er det noen her som har erfaring innen lading i dette kaliberet???? det er til en sauer drilling og går forbeusende godt :twisted: , selv etter 7-8 skudd, men da kula holder dårlig skal jeg lade ei lit fastere kule og trenger data på komponenter,,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Denne patronen blir vel også kalt 25-35?

 

M

 

Det kommer an på om kulen er en .257 eller .264

 

.25-35 WCF bruker kuler i .257, og er basert på .30-30 Win hylsen.

 

6,5x52R bruker kuler i .264 og jeg tror den er basert på 5,6x52R. Den er i allefall Tysk og utviklet av RWS.

 

Problemet er som regel at .25-35 WCF i metriske mål heter 6,5x52R og at de to, forståelig nok, lett blir forvekslet.

 

I mine øyne en ideell Rådyrpatron, 90grs kule i 800m/s.

Link to comment
Share on other sites

6,5x52R bruker kuler i .264 og jeg tror den er basert på 5,6x52R. Den er i allefall Tysk og utviklet av RWS.
Hvor har du dette fra?

 

I følge denne tabellen bruker 6,5x52R 6,58mm kuler, mens .25-35 bruker 6,55mm kuler. De er så like at de kan gå om hverandre i enkelte våpen.

 

http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/B0E765375DA00143C2256FBE0032DD2A/$file/TABIIcal.pdf

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I Stand Corrected!

 

Sakset denne ut fra Wikipedia:

 

"6.5x52R

 

The 6.5x52R is a close variant of the .25-35 Winchester but should not be considered identical cartridges and are not treated as such by the CIP. The CIP released separate specifications for each cartridge. The 6.5x52R has its origins in Germany and was introduced by RWS and is chambered in many drilling and single shot rifles. Interchangeability between the two cartridges is dependent on the chamber tolerances."

 

Da er det samme kulene til de her to da..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...