Jump to content

Identifisering av eldre BRNO (bilder)


kesol

Recommended Posts

Hei

 

Har en BRNO .308w jeg sliter med å finne modellnavn på. Det eneste jeg finner er inskripsjonen "86" på, noe som forsåvidt kan stemme med produksjonsår.

 

Noen tips hvor jeg kan lete på låsekassen for å finne modellnavn?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg kan se er det en BRNO ZKK 601.

Så vidt jeg husker ble den levert i tre stokkvarianter:

-Har stokken original "Monte Carlo" skjefte (opphøyet kolbekam) og rosentreavsluttning på fremstokken, er det en Lux modell (tror jeg).

-Er stokken mere rett uten fortretupp, er det en Standard modell.

-De ble også levert med bayersk stokk (svinerygg).

 

Mulig at den bayerske var Lux, og Monte Carlo hette nettop Monte Carlo ?

Den rette stokken var ihvertfall Standard.

 

Modellen er ihvertfall overveiende sannsynlig en ZKK 601.

Skikkelige bruksvåpen som tåler det meste, og ihvertfall de jeg har hatt har vært meget presise rifler nesten uansett hva en putter i de.

 

Noen ble også levert med oppfellbart jaktdiopter i bakre låskassebro.

Om det var standar leveranse i ett gitt tidsrom vet jeg ikke, men det finns sikkert eksperter her inne som kan svare på det og.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk!

 

Du vet ikke noe mer om dette våpenet? Hadde litt lyst å få tak i en ny stokk (innser at det blir vanskelig), og levere til bedding og kroning og evt. andre småting hos børsemaker. Rifla har vært i familien i vel 20 år nå, men lurer på om den er verdt å legge noe i når jeg uansett har en annen .308w som vil bli foretrukket...

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke ZKK 601 snellert avtrekk og vipbar diopter på toppen av låskasse ( bakerst )?

 

Den ble levert med snellert og vanlig avtrekker, så her var det fritt fram hva en ønsket å montere.

Jaktdiopter ble levert på modellen i en periode, men de siste årene med ZKK 601 var uten.

 

Jeg vet at Richards Microfit Gunstocks (USA) http://www.rifle-stocks.com" leverer til bla denne modellen.

En kompis har montert slike stokker på to av sine magnum ZKK 602 pluss en 7mm Ruger med godt resultat.

 

Sannsynligvis finns det også flere som leverer stokker til denne modellen.

 

Jeg ville ihvertfall tatt vare på denne rifla da den med godt stell er nærmest uslitelig.

Med et løpsbytte har du flere andre kalibre som er aktuelle, bla 358 Winchester, 7mm-08 og 243 Winchester.

Link to comment
Share on other sites

Ser på diverse forum at Microfit og McMillan er aktuelle leverandører.

 

Hvor får man kjøpt nye løp til denne da? Jeg er ikke stødig på forskjellige (uvanlige) kalibre, er det noen av de du nevner som er litt mer gunstig (lettere) enn .308W til rev, gås, storfugl f. eks?

 

Avtrekket er for øvrig helt forferdelig. Fungerer greit med masse grease, i et par avtrekk...

Link to comment
Share on other sites

En hvilken som helst børsemaker bytter løp for deg. Han kan samtidig justere avtrekket også.

Av erfaring vet jeg at det kan bli glatt og lett.

 

Ønsker du å bygge om rifla til primært småvilt / rådyr, er vel 243 Winchester et greit valg.

Patronen er basert på 308 Win hylsa, men er stupt ned til 6 mm.

 

Kaliberbytte krever søknad til lensmann/politi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...