Jump to content

Hvilken av disse vil du anbefale?


iStig

Recommended Posts

Hei, og velkommen til meg selv til dette forumet! Tar jegerprøven i disse dager og har funnet rifle og kaliber jeg vil starte med, men jeg sliter litt med å lande på hvilket kikkertsikte jeg skal kjøpe.

Rifla blir en Tikka T3 Lite SS i 6,5x55 som blir med på storviltjakt. Har stort sett bare hjort på kvota, men et par elger og noen rådyr er det også. Skal heller ikke se bort ifra at det blir jakta litt småvilt etterhvert, så da følte jeg at kaliberet var det som passa meg og mitt behov best. Det er store sjanser for mye skumringsjakt med andre ord.

 

Når det er sagt, så håper jeg at det har avdekket mitt behov nok til at noen kan hjelpe med å bedømme valg av optikk.

Gikk opp noe mer i pris enn i utgangspunktet planlagt på rifle (gikk fra Howa til Tikka) så har satt meg en ramme på 6000 inkl montasje på optikken.

Da er det ikke sagt at det er om å gjøre å bruke opp alt, for som jeg forstår det så er det små forskjeller på dette "mellomsegmentet".

Jeg skulle gjerne smelt til med noe dyrere, men som en helt vanlig fyr så strekker rett og slett ikke pengene til med alt annet som må kjøpes inn dette første året. Valgte derfor bl.a å dumpe demper (hehe) i år for å legge ekstra penger i våpen og optikk.

 

Nikon Monarch MCE 2,5-10x56SF M IL R4(B) 30mm m/lys 5490,-

 

Nikko Stirling Diamond 3-12x56 m opplyst retikkel. Livstidsgaranti! 2995,-

 

Burris Four 3-12x56 (m/lys) 4600,-

 

Meopta Meopro 4-12x50 kr 3790,-

 

Leupold VXII med Duplex retikkel 1" rør 3-9x50 kr 4700,-.

 

edit: lagt til en billig Zeiss

Zeiss Conquest 3-9x50 4590,-

 

Går da ut ifra at jeg bør ha 50mm eller større for å få utnytta forstørring i dårlig lys, og har av en eller annen grunn lyst på lys i siktet. Om jeg kommer til å bruke det eller ikke aner jeg ikke. Men jeg synes det virker som en kjekk sak å ha mulighet til å bruke.

 

Setter pris på alle tips, råd og veiledning jeg kan få, og om det er noen som har noe tilsvarende pent brukt å tilby, så ta gjerne det på PM.

På forhånd takk!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bare til opplysning:

 

Den leupoldkikkerten du har satt opp får du (sånn roughly estimert fra min side) for godt under 3000,- ferdig fortollet levert i posten fra USA på rundt en uke. Tar du med et par Leupold QR montasjer i samme slengen, med ringer i passe høyde, kommer du enda bedre fra det.

 

Dette er bare et eksempel hvis du faktisk tenker å gå til anskaffelse av en Leupold kikkert.

 

Hvis jeg var deg, ville jeg forsøkt å lete opp en Zeiss Classic 2,5 - 10 x 50 (på XXL til 6990,- i dag), som stort sett de siste årene har ligget på "fast tilbudspris 5990,-. Europeisk kvalitetsoptikk til bra pris som duger meget bra også i skumring/ måneskinn. Har også denne på ei rifle, men ikke den rifla jeg pr. i dag oftest drar med meg på hjortejakt. Når det kommer til stykket, tror jeg du treffer hjorten uansett hvilket sikte/ optisk kvalitet du velger. Om du velger en billig Leupold eller en dyrerer Zeiss er ikke av avgjørende betydning - mange andre faktorer som spiller inn.

 

Min personlige mening/ erfaring er at du ikke kjøper Leupold for å skyte i dårlig lys (selv om det er det jeg faktisk pr. i dag bruker selv). Misforstå meg rett, har 4 leupold riflekikkerter i VXII og VX III i ulike utførelser og funker de, er robuste og bra kvalitet, men til kvelds/ nattjakt satser du heller på dyrere europeisk optikk. Da kommer du ikke unna vurderingen av Zeis Classic 2,5 - 10 x 50, prisen tatt i betraktning.

 

Har noe erfaring med Nikon optikk i form av et par håndkikkerter. Er på høyde med Leupold og vel så det til lavere pris. Mekanisk kvalitet er jeg mer tvilende til. Hadde i alle fall aldri giddet å kjøpe nikon eller noe annet ikke- europeisk sikte med opplyst retikkel eller lignende. Ville da heller prioritert lyssterkt kikkertsikte av europeisk opphav av "top of the line" kvalitet før jeg tenkte tanken på opplyst retikkel. God optikk er etter mitt syn viktigere enn opplyst trådkors.

 

---

 

Tilbake til Leupold:

 

Velger du en leupold 3-9 x 50 VX II blir det i mine øyne verken "fugl eller fisk". Halvbra optikk, bra mekanisk, noe stor og klumpete kikkert på den ellers smekre rifla, tatt i betraktning at det kun er optikk av "Leupold VXIII kvalitet". Ca 2700,- ferdig levert på døra er vel uansett ikke en ublu pris - så noe dårlig kjøp er det vanskelig å gjøre. Selv hadde jeg kanskje like gjerne valgt en 3-9 x 40 VXII til allround jakt, eller tatt steget opp og kjøpt Zeiss Classic 2,5 - 10 x 50 til 6900 på XXL (som er bedre egnet for jakt i skumring/ mørke).

Link to comment
Share on other sites

Virker som at de valgene jeg sitter igjen med på blokka er noe flere sitter med i sine skap og skuffer, så det er ihvertfall betryggende. :)

 

Mads: Jeg synes det på papiret ser veldig bra ut også, men for å være helt ærlig så blir jeg litt skeptisk når jeg ser prisen, og tenker hvor bra det egentlig kan være om det kan produseres så billig. At det er livstidsgaranti drar opp igjen, for om det hadde vært noe typisk "billig røl" så hadde det neppe vært livstidsgaranti. Setter pris på tilbakemelding når du får testa den! :)

 

Ronnsol:

Takker for tilbakemeldinga! Det blir ett poeng lagt i Nikon-skåla!

 

Optibond: Jeg hører mange prate om Leupold, Men jeg synes det blir vanskelig å finne fram til noe fra de som jeg tør å gå helhjerta inn for, det er rett og slett for mange modeller fra dem på markedet. Frykten for å kjøpe en dyr gammel/dårligere serie fremfor å kjøpe en ny og god serie/produksjon til god pris gjør at jeg kvier meg litt for å begynne å lete i den jungelen. Har du noen tips til nettsider der man finner sånt med relativt rask og rimelig frakt? Når man først skal se på kjøp fra utlandet så er det jo heller ingen hindring i å se på de andre modellene, så da sitter man egentlig igjen med samme spørsmålet, bare med en lavere pris, om du skjønner.

Jeg har sett på den Zeiss-kikkerten som du nevner også, men tenkte å la være å nevne den siden det plutselig åpner ei stor dør for enda flere modeller og enda flere spørsmål. Men jeg har den litt i baktankene når jeg ser, så om jeg ser den til en røverpris så slår jeg mest sannsynligvis til med en Zeiss framfor de andre merkene. Både pga kvalitet, hva man for for pengene, og for å sette et lite hort i siden på gamlingene på jaktlaget jeg blir med. ;)

Når det kommer til om jeg treffer eller ikke med kikkertene tror jeg som du nevner at man kan treffe (eller ihvertfall sikte) likt med alle, men forhåpentligvis skal en god kikkert gjøre det hele lettere for meg som jeger, og til slutt tryggere og mer human felling. (Hjernevaska fra å ha lest pensum) :)

 

I tillegg kan det nevnes at jeg har fortsatt tre uker til eksamen og da sikkert en mnd til henting av våpen (forutsetter naturligvis bestått eksamen og godkjent kjøpstillatelse) så det er vel strengt tatt tid til både is i magen til brukthandel og evt utenlandskjøp.

Link to comment
Share on other sites

Har en Nikko Stirling Diamond 3-12x56 i posten rett rundt hjørnet :roll::D

 

Nå har du venta en stund på den kikkerten Mads. Fikk meg en slik for et par dager siden, men det er ikke mørkt nok her i Nordland til å teste egenskaper i mørket. Er skeptisk til saken, når man slår på lysdotten, enten grønn eller rød, blir det rødskjær eller grønnskjær i glasset. Men den skal ifølge selger funke bra på rev om vinteren, så vi får nå se da.

Link to comment
Share on other sites

Broder kjøpte seg nylig nikon monarchen, og han er knall fornøyd med den. Den lysende doten kan også sees om dagen om det skulle være ønskelig. Også i skumringen synes jeg den er svært god. Selv har jeg en meopta meostar 3-12*56 m/lys som jeg (naturligvis nok) er meget fornøyd med, men ny ligger den nok litt over den rammen du har satt (rundt 2 lapper + montasje).

Link to comment
Share on other sites

Denne Zeissen som du nemner får du for 4590 kr hos http://sportsbutikken.no/default.pl?sho ... pageId=306" target="_blank Med moms og frakt og forsikring så vil du spare ca 400 kr på å handle frå USA. Med tanke på at du får bra kundeservice hos Sportsbutikken så ville eg heller handla der til den prisen.

 

Eg trur du må ha sett feil eller så har du funne ein ekstremt dyr butikk viss dei hadde dette siktet på tilbud til 8000kr. 599 dollar i nettutikk i USA for dette siktet er ikkje så heilt uvanlig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det har du nok rett i, jeg trodde det var den samme som denne:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=18335412" target="_blank" target="_blank eller

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=24353026" target="_blank" target="_blank denne.

 

Men med den prisen og den kvaliteten som Zeiss leverer så legger jeg den til i første post som enda en kandidat.

Den ville blitt litt billigere fra statene, har mulighet til å hente den i sverige og fortolle "manuelt". :)

Link to comment
Share on other sites

Her er eit sikte med topp optikk som du sparer mykje på å importere frå USA http://www.eurooptic.com/swarovski-z3-r ... 59033.aspx

 

Fordelen med optikk som Zeiss, Swarovski, Schmidt & Bender og Kahles er ikkje berre optikken,men den dagen du eventuellt vil selge siktet så får du normalt meir igjen for europeisk optikk. Dei held seg godt i pris og er etterspurte som brukte sikter.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel liten tvil om at optikkmessig vil det der være en god kikkert, men til min bruk tror jeg det blir liten åpning i enden, hadde sett på noe rundt 50mm. Men etter å ha sett den du viste så fant jeg denne:

 

http://www.eurooptic.com/swarovski-z3-r ... 59023.aspx" target="_blank

 

Og den prisen (5150kr sånn ca) blir jo godt under halve av hva kjapt søk i norge ender opp på

http://schouvapen.no/produkter/jakt/opt ... 50-l-4a-1/" target="_blank

Swarovski Z3 4-12x50 L 4A 1'' Kr. 13 690,00

Men da blir det tyning av budsjett når montasje og evt montering kommer i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Du må huske å legge på frakt (noen hundrelapper vi jeg tro) og 25% mva. Leupold standard stål montasje koster deg rundt 800,- tenker jeg, og montering får du gratis der du handler rifla og montasjen. Eventuelt så er jeg helt sikker på at du får til monteringen selv.

Link to comment
Share on other sites

Virker som at de valgene jeg sitter igjen med på blokka er noe flere sitter med i sine skap og skuffer, så det er ihvertfall betryggende. :)

 

 

Optibond: Jeg hører mange prate om Leupold, Men jeg synes det blir vanskelig å finne fram til noe fra de som jeg tør å gå helhjerta inn for, det er rett og slett for mange modeller fra dem på markedet. Frykten for å kjøpe en dyr gammel/dårligere serie fremfor å kjøpe en ny og god serie/produksjon til god pris gjør at jeg kvier meg litt for å begynne å lete i den jungelen. Har du noen tips til nettsider der man finner sånt med relativt rask og rimelig frakt? Når man først skal se på kjøp fra utlandet så er det jo heller ingen hindring i å se på de andre modellene, så da sitter man egentlig igjen med samme spørsmålet, bare med en lavere pris, om du skjønner.

Jeg har sett på den Zeiss-kikkerten som du nevner også, men tenkte å la være å nevne den siden det plutselig åpner ei stor dør for enda flere modeller og enda flere spørsmål. Men jeg har den litt i baktankene når jeg ser, så om jeg ser den til en røverpris så slår jeg mest sannsynligvis til med en Zeiss framfor de andre merkene. Både pga kvalitet, hva man for for pengene, og for å sette et lite hort i siden på gamlingene på jaktlaget jeg blir med. ;)

Når det kommer til om jeg treffer eller ikke med kikkertene tror jeg som du nevner at man kan treffe (eller ihvertfall sikte) likt med alle, men forhåpentligvis skal en god kikkert gjøre det hele lettere for meg som jeger, og til slutt tryggere og mer human felling. (Hjernevaska fra å ha lest pensum) :)

 

 

Hei, er sikkert ikke helt enkelt dette, mange folk som svarer med ulike meninger. For deg er dette et budsjettspørsmål, som så mye annet. Får du tak i et billig Zeiss Classic Diavari 2,5 - 10 x 50 (til 6000), mener jeg det vil være det objektivt sett beste kjøpet ut fra det behovet du skriver om, uten å tenke på din finansielle situasjon/ budsjett.

 

Leupold er greit å kjøpe fra http://www.theopticzone.com" target="_blank De selger også Nikon. Leupold har imidlertid worlwide garanti. Husk å bruke "cupon code" (som du ser på fremsiden av nettsiden) så får du 7 % rabatt på prisene. Tror du legger cupon coden inn et sted i bestillingen, eller så skriver du bare i kommentarfeltet at de må huske å gi deg denne rabatten. Jeg har gjennom de siste 10 år handlet mange ganger fra denne forhandleren, og alt har alltid gått på skinner. Svarer på mail og telefon asap. Sender til Norge med USPS GLobal express. Tar ca 7 dager før du har varene,- den lengste tiden tar det fra Oslo gjennom tollen og hjem. Dersom du legger et produkt i handlekorga, og velger adresse "Norway" og billing "Norway", får du en pris i dollar. Trekk 7 % fra prisen på selve varene, og du får en ny og lavere totalpris i dollar. Pluss på denne summen den nye prisen av (varene + frakt) (ikke internasjonal surcharge + insurance) x 0,25. Gang til slutt med ca 5,4 (dollarkursen). Du sitter nå med et greit estimat over din totalpris i norske kroner.

 

Eksempel:

 

http://theopticzone.com/default.aspx?ac ... ail&id=906" target="_blank

 

Credit Card

Insurance:

Weight (lb):

Subtotal ($): 379,99

Shipping & Handling ($): 41,95

Insurance ($): 2,50

International Surcharge ($): 8,49

Tax ($):

Total ($): 432,93

 

379,99 - 7 % = 353,39

 

Ny totalpris etter 7 % rabatt blir 406,33

+ norsk mva (353,39 + 41,95) * 0,25 = 98,84

 

Ny totalpris i $ etter rabatt på produktet inkludert norsk mva = 505,-

 

$ 505 * dagens dollarkurs på ca 5,5 = ca. 2780,-

 

Blir m.a.o rimeligere enn å betale 4000 + "på tilbud" hos en lokal forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det gjort, og takk for all god hjelp!

 

 

Noen som er nysgjerrige på hva valget falt på?

Swarovski Z3 4-12x50 fra Optics Planet. Fant en coupon code på nett så fikk 5% rabatt der også, så inkl frakt endte jeg opp på 1028 dollar, så kjører jeg en halvtimes tur til sverige for å hente, og fortoller manuelt ved grensepassering, om det står noen for å ta imot meg der.

 

Ser derfor ut som at jeg vil ende opp på en total på 5600 + montasje som jeg kjøper i Norge for å prøve å få gratis montering.

Swarovski til samme pris som en Nikon på XXL... En ørliten sjanse å ta, men om det går greit så vil jeg påstå det er et røverkjøp. Er ikke noen tvil om at begrensingen vil ligge på meg, ikke på utstyr ihvertfall. :)

 

Legger ut bilder når alt er mottatt/montert for evt nysgjerrige.

 

Edit: jubla litt for tidlig:

 

Greetings from OpticsPlanet.com!

 

 

 

Thank you for ordering:

 

===================================================================

 

Swarovski Z3 4-12x50 Rifle Scopes - Plex, 4A, BRX, BT, BRH Plex Reticle Riflescopes

 

===================================================================

 

Unfortunately, due to the U.S. Government Export Control Laws and Regulations, U.S. Companies are not allowed to ship the product(s) you ordered outside of the physical territory of the United States without proper licensing. We apologize, but at this time we are not able to apply for the required license(s). Therefore, we are forced to cancel your order.

 

Jævla typisk når man først faller til ro med noe, da var det på'n igjen....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...