Jump to content

Kjøp av etterlikning av en flintlåspistol i Roma


Maribou

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er på ferie i Roma for øyeblikket.

 

I en butikk her (ikke en turistfelle bare så det er sagt) så fant jeg en hylle med mange etterlikninger av gamle flintlåspistoler.

Om de er funksjonsdyktige vet jeg ikke. Jeg plukket bare opp en, spente hanen og tok et tørravtrekk mot veggen.

 

Den virket ganske "ekte" i både vekt og mekanismemessig. Personlig tviler jeg på om den kunne avfyre noen skudd og jeg tror det bare er "show". Men jeg tenkte den ville vært kjempefin som pynt på stueveggen hjemme. Men jeg nølte med å kjøpe den.

 

Om jeg tar en kjapp tur innom den butikken før jeg reiser hjem. Vil det bli noe problemer med tollen om jeg legger den i min innsjekkede baggasje på flyet? (Norwegian).

Eller jeg kan vel bare spørre rett ut: Kan jeg fritt legge en eldre våpenetterlikning i innsjekket baggasje?

 

Jeg vil bare være helt sikker på at jeg ikke får et forklaringsproblem om kofferten min blir holdt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Du bør være sikker på om dette er et leketøy, eller et funksjonelt våpen, altså en replica. Om den er merket med "blackpowder only", kan du gå ut fra at den er skytbar, og da er den også registreringspliktig her hjemme. Hvordan våpenloven i Italia er vet jeg ikke. Om den f.eks ikke har fengpannehull kan du gå ut fra at den enten ikke selges som et skarpt våpen, altså er den da å regne som et leketøy. Eller, den kan benyttes som skarpt våpen, men du må selv lage hull. Jeg tviler på at det siste alternativet er aktuelt. Uansett, butikken bør kunne fortelle deg hva det er. Om den mot alle ods er original, altså en antikvitet, kan den fritt og lovlig medbringes hjem.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

 

Jeg skal tenke litt over det. Kanskje jeg skal ringe politiet\tollvesenet og høre med dem også.

For det var noen kjempefine stykker de hadde. Krommet, elfenbenfarget skjefte og løpet så ikke ut til å være plombert på noen måte.

Men jeg er overbevist om at det bare er en pyntegjenstand. Ville nok ikke skjedd noe om jeg puttet svartkrutt og en kule i den.

 

De i butikken forsto ikke så mye engelsk. Så av de fikk jeg ikke så mye ut av.

Link to comment
Share on other sites

Hvis de er så billige at du vurderer å kjøpe "et par" av dem uten at kona hyler som en stukken gris er det garantert ikke orginale. Orginale slike koster blod!! Du vil kunne se mye på metallkvaliteten i løp og andre metalldeler. Føles metallet litt "fett og bløtt" er det kun en pyntegjenstand. Jeg tror umiddelbart at det er pyntegjenstander når de selges i typiske turiststrøk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...