Jump to content

Fluer for sjø-ørret på fluestang/dupp?


Mr.Polar

Recommended Posts

Noen som kan gi meg gode tips om fantastiske sjø-ørretfluer? Både for fiske tørt og vått med fluestang,å for å fiske med flue og dupp. Har funnet en elv med mye sjø-ørret i. Men den er meget vanskelig å få til å bite på kroken.Men det gjør ikke så mye når..det er gratis å fiske dær :mrgreen:

Jeg binder fluer selv..så bindeoppskrifter går supert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du kommer ikke unna Montana i denne sammenhengen, bind den gjerne i litt store størrelser som krokstr.6 og 8. Bruk streamerkrok. Det er den flua jeg har hatt definitivt best suksess med når jeg har fiska med flue/dupp i elv. Bruk gjerne to fluer på fortommen med dupp i enden. Knyt to opphengerløkker til fluene og heng duppen i enden.

Har du et fint brekk i elva så gjør du følgende. Kast duppen over elva og stopp kastet, sena vil nå få en bukt på seg og strømmen vil ta tak i duppen og "dorge" fluene over elva, tilpass lengden på kastet slik at duppen ikke faller ned over brekket men pendler over elva like i overkant av brekket. Hold gjerne stanga litt høyt mens duppen jobber seg inn mot den elvebredden du står på. Når duppen er kommet over til din side sveiver du sakte inn, ikke løft fluene opp før du er helt inne til nytt kast, ofte kan fisken ta overraskende nære land!

 

Og som tidligere nevnt her, den mørkeste timen på døgnet er den beste!

Link to comment
Share on other sites

I Jærelvene hvor jeg fisker mest bruker vi å fiske med duppen ytters og flua knyttet i løkke ca en stanglengde over duppen. Denne metoden bruker jeg også når jeg fisker sjøørret både i sjø og elv. Flua jeg har hatt best suksess med er "den lille svarte" som vi liker å kalle den. Den settes på i skumringen og kan fiskes med hele natta. Denne flua er også veldig effektiv på svidde (smålaks under 3 kg i skumring og grålysning).

 

Dobbelkrok str 10 (str. på mustadkrok)

Hale: Svart hanehackle

Kropp: Svart floss

Ribb: ovalt sølvtinsel

Hackle: Svart Hanehackle

Vinge: Svart ekorn

"Kinn": Små lyse jungle cock

 

Bindetråden er naturlignok også svart, samt jeg bruker svart lakk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...