Jump to content

N-150 til 220 grs RN Hornady.....noen med erfaring???


Tyren64

Recommended Posts

Tenkte å lade noen Hornady interlock RN 220grs til 30.06......

Ser at Lapua anbefaler N-160 til dette. Da jeg bare har N-150, lurte jeg på om noen har prøvd å lade med dette??

Vil ha så lav hastighet som mulig på kulen

14,3 gr 220 RN Hornady 84,0 3.307 (N160 3,29 50.8 ) 654 2146 3,63 56.0 722 2369

N560 3,47 53.5 672 2205 3,97 61.3 767 2516

Dem bruker 50,8 grs N-160

Link to comment
Share on other sites

Tyren er kanskje ikke noen erfaren hjemmelader?, så jeg ville vel ikke akkurat anbefale ham å begynne å eksperimentere med ladninger som ikke står i ladebøker.

 

Men ønsker han riktig saktegående kuler kan han jo prøve med sprettert ! :lol:

 

Det går selvsagt an å "skreddersy" ladninger som gjør det Tyren ønsker men jeg tror han bør snakke med noen i sitt lokale skytterlag som virkelig kan dette. For å si det slik er gamle hjemmeladere meget forsiktige hjemmeladere. :wink: Når man skreddersyr utenfor ladtabeller BØR man absolutt være veldig kjent med de tegnene som kan indikere overlading. Hvis ikke er det en viss risiko for at man ender opp som skytteren med 4 fingre og syn på bare ett øye !!

 

Jeg vil absolutt ikke være noen "killjoy" her men bare anbefale at Tyren finner en med mere efaring som han kan lære av. Selv er jeg ganske selvlært, men med erfaring tilgjengelig på telefon, og har holdt meg innenfor ladetabellene og heller kjøpt en boks til med et passende krutt enn å starte eksperementering med "ikke passende" krutttyper. En ting Tyren bør tenke på å bruke en god slump penger på er å kjøpe "et berg" med ladebøker. Man få ALDRI for mange ladebøker !!!

Link to comment
Share on other sites

Sant som det sies her at jeg ikke er noe veteran innen lading :D .....å det verste jeg vet er å IKKE vite..

Så jeg investerer i en box 160 her, så ordner det seg nok. Det jeg egentlig mente var ikke å ha ei kule som jeg kunne springe etter, men en hastighet som er så lav som tilrådelig via en ladetabell.

Men helt klart, dersom det var eller er noen der ute som har en tabell eller erfaring med disse kulene å N-150, så hadde det jo vært bra. Men jeg er heldigvis innom den kretsen som IKKE tar sjanser :)

Link to comment
Share on other sites

Makkieboy....er jo ute etter å ikke pelse reven i det skuddet treffer. Så jeg har jo en teori at dersom kulen har en relativt lav hastighet med denne tyngden.....så skal den "søle" mindre enn en kule med max fart......

Kansje tar jeg feil her, mangler erfaring. Så rett meg om noen vet :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...