Jump to content

Skjeft-valg til grov skyts


Papz

Recommended Posts

Vet ikke helt om dette er riktig tråd, men har ikke noe bedre forslag..

Har prøvd å lete rundt litt om hva/hvilke hensyn en bør ta ved valg av skjefte til kaliber som sparker litt mer enn vanlig 6,5 eller 30-06.

Tenker da på: vekt, tre eller plast eller laminat, utforming, kappe osv...

Noen som har opplysende informasjon om dette? Og ev tips til hvem som selger slike ting til en fornuftig pris.

 

Ev erfaringer med ulike skjeftefasonger/tung/lett kolbe.

 

Noen snakker om "opplevd rekyl" ved ulike kreasjoner.

 

Fint om noen gidder å bidra litt til opplysning, selv om ferien er over oss..

 

p

Link to comment
Share on other sites

No er ikkje eg noken ekspert på dette, men sånn generelt.

 

Vekt: jo tyngre våpenet totalt sett blir, jo meir masse er det som rekylen skal sette i bevegelse. Rekylen vil då virke litt "treigare" og det vil opplevast som mildare rekyl. So kort fortalt, jo tyngre våpen, jo mindre rekyl.

 

Utforming: Har mykje å seie når det gjelder rekyl. Godt tilpassa stokk og mest mulig rett stokk vil redusere rekylopplevelsen. Ein rett stokk vil sende rekylen mest muleg rett bakover i skuldra, og det er der vi vil ha den.

Unngå stokkar med mykje fall og særleg "svineryggar" som gjev rekyl oppover i kinnet.

Her kan ein og nevne at ei tjukk og god kolbekappe som er konstruert for å redusere rekyl vil hjelpe mykje.

 

Materiale: Har vel ikkje so altfor mykje å seie for rekylen, dersom ein ser vekk i frå dei plaststokkane som er konstruert for å redusere rekyl. Men pass på å velg ein stokk av god kvalitet som tåler den ekstra belastninga som grovt skyts leverer.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips så langt.

 

Flere må gjerne kommentere eller tipse om egne erfaringer.

 

Tenker at jeg vil ha en tung og god stokk. (sterke armer...) Da har jeg forstått at "pushen" blir litt lengre og ikke så kort og brutal. Riktig forstått? Hva er tyngst? Laminat eller plast?

Har laminat på Rem 700 min og liker den godt.

 

Men denne gangen blir det nok noe M98 greier.

 

Også prøve å unngå monte carlo forstår jeg. Den vipper vel noe mer oppover.

 

Så da må jeg vel ha en rett, tung stokk for M98.

Hvem har dette for salg? Tips anyone?

Link to comment
Share on other sites

En stokk der fibrene går i mest mulig rett linje, eller følger emnet i retningen , ikke på krys og tvers gjør også at stokken tar opp best rekyl og ikke sprekker i rekylen etter x antall skudd.

 

Stemmer dette? Har ikke så mye peiling på slikt, men vil tro at en stokk med fiberne på kryss og tvers er sterkere enn en med langsgående fiber?

Kanskje den med langsgående fiber er mykere og derfor demper mere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...