Jump to content

Kutte løp på .22LR+Montere demper


neros

Recommended Posts

Hei..

 

Jeg har en Sako Quad med et .22LR løp. Denne er pr. idag gjenget opp for demper, men jeg syntes rifla

blir unødvendig lang med demperen på (Atec).

 

Kunne godt tenkt meg å få kuttet ned løpet til 47cm, men er litt betenkt da .22LR løpet er SVÆRT presist.

Vil nødig miste presisjonen etter kutting av løpet. Noen som har erfaring med nedkorting av .22LR, bør la løpet

være i fred..??

 

Edit: løpet er pr.idag 56 cm, kanskje ikke bryet verdt å kutte ned bare 9cm...? Hypotetisk: dersom demperen var en fast del av løpet (sveiset fast), ville det vært lov å kutte ned under 47 cm, så totallengde løp og demper er 47cm.??

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Bra ide Skaubjønn, men som du sikkert vet, er det nok noen utfordringer med å få dette til på en Quad :)

 

Men igjen, hva om demperen er permanent montert.. Er det da lov..? Noe (hobby)jurister her inne..?

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Bra ide Skaubjønn, men som du sikkert vet, er det nok noen utfordringer med å få dette til på en Quad :)

 

Men igjen, hva om demperen er permanent montert.. Er det da lov..? Noe (hobby)jurister her inne..?

 

Mvh Søren

Nei (med forbehold om at jeg ikke har sjekket ordlyden akkurat nå), men samtidigt så er jo heldemping enda lov. (noe med at det ikke var en vesentlig endring å heldempe en rifle, men obs. Her husker jeg dårlig, men det var en annen her inne som visste beskjed om den rettsaken til alms).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her ett svar jeg har skrevet tidligere:

 

Så vidt jeg ser gir ikke rundskrivet noe minste cm krav til hundefører børse, der står følgende:

 

" Når det gjelder rifler skal minimumslengden på løpet være 47cm. Det kan gis dispensasjon til kortere jaktrifler til hundefører med ettersøkningshund, som skal bruke våpnet ved sporing av skadeskutte dyr."

 

I hht. rundskriv 2004/10 pkt. 2.

 

Rundskriv som omhandler våpenlengde er:

G-80/94.

2004/10 pkt. 2.

 

Dette er tatt ut av A Walls samensatte våpenrundskriv (anbefales).

 

Ville ha søkt om disp ned til 40cm om jeg var hundefører.

 

I dette rundskrivet står det forøvrigt også at fast lyddemper o.l "inngår ikke i pipelengden" .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...