Jump to content

Kan man lade for hardt mtp. presisjon?


fredrik

Recommended Posts

Har gjort meg noen erfaringer med hjemmelading det siste året, og en av dem har vært at for svake ladninger, ofte kan få dårlig

presisjon. Dette er hva som har vært tilfelle i mine rifler, vel å merke.

 

Men har aldri opplevd det motsatte, enda. Kan komme av at jeg er litt vel forsiktig til tider, men spørsmålet mitt er; er det mulig å lade en patron så hardt at presisjonen går ned?

 

Hører ofte folk snakker om "godladninga", vil det si at man ikke skal lade for svakt, og ikke for hardt, for å oppnå den ultimate presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Godladninga er ofte der en får mest stabil fart og dermed mindre varierende løpssvinginger og bedre presisjon. Hvor på skalaen dette oppnås kan variere mellom våpen, men i teorien skal høyere trykk skape mer svinginger, slik at samme variasjon i hastighet får større utslag enn ved lavere hastigheter.

 

Med enkelte kuler og riflestingninger kan også stabiliseringen være et problem. Høy fart i forhold hva kula er beregnet for, kombinert med bratt riflestigning i pipa kan deformere mantelen på kula. Har hatt litt problemer med det på revolverkuler i 35 whelen...

Link to comment
Share on other sites

Akkurat ja! Så da er det tilfelle at man kan lade for hardt, og miste presisjonen. Har bare ikke opplevd det enda.

 

F.eks i 223'n min skyter jeg for tiden med Hornady Varmint (blyspiss) som er ladet til over 900ms. Tror ikke jeg gidder å presse det noe mere opp, da de absolutt gjør jobben slik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått større spredning ved økning en gang. Jeg lada da med oppgitt maks i Ladeboka i T3'n min i .223. Gikk bra et halvgrain under, men denne gikk mye dårligere. Det er sikkert tilfeldig, får antagelig ulikt resultat med ulike kuler i ulike børser. Bruker å gi meg når jeg er fornøgd med samlinga, så jeg har ikke så mye erfaring med det.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, joda. Så langt har jeg og gitt meg når samlinga er fint. Eller, i 223'n syns jeg det meste går greit, selv ned i forholdsvis lave hastigheter. Mens 6,5'n er litt mer kilen syns jeg.

 

Uansett; dette var bare en teori jeg måtte ha avklart, da jeg har fundert litt på det de siste dagene :) Grunnen til tankene er at jeg har skutt noen kråker i det siste, med blyspiss. Og da vil man jo helst ha så kjappe kuler som mulig... :)

Link to comment
Share on other sites

Det er slett ikke alltid at ladninger oppunder rødstreken gir dårligere samling, men det er ikke uvanlig heller.

trikset med å innse hva som er godt nok er alltid bra.

.223 i vel 900m/S må da være giftig nok på kråke? "Flatheten" av kulebanen ved økt hastighet er marignal og ofte gitt overdreven betydning.

 

happy hunting

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...