Jump to content

Elektronisk lokk Mini Colibri


Kjelli82

Recommended Posts

Noen som har testet den de selger på winge våpen? Har den selv, hadde vert greit å fått litt tips :)

 

Har prøvt den et par ganger og da har jeg fått lokket inn 2 rev, men er usikker på hva som trigget den. Prøvde så mange forskjellige lyder..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei:) jeg fikk meg en sånn i går, bestilt fra winge våpen, prøvde den i natt, fikk inn en valp..på valpeskrik, spilte gnager skrik først men fikk ikke noe inn da.. men valpen turte ikke komme for nær, så fikk den ikke på skuddhold.. tenkte vi kunne lage en liten tråd her, på våre erfaringer med lokken fremover. Litt sånn rundt plassering, bruker man noe hareskinn eller noe anna for blikkfang til reven, strategiske plasseringer av lokken i forhold til skytter..osv..

 

skal vel ut i natt igjen..... :)

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg har fått lokka inn et par rev med denne lokken nå.. I går fikk jeg først inn ei tispe på revelyd (valp), Brente av skudd, men bomma :oops: .. Tenkte at jeg skulle prøve litt til og kjørte videre med revelyden (kanal 9). 2 min etter jeg dundret løst skudd, kommer det en valpetass ut av skogen.. prøvte fuglefløyten samt smågnager på den elektroniske...uten nytte... valpen var mer interresert i myggen i luften. Så etter mye lokking rundt om så viser det seg at alle har komt på revelyd.. Har prøvt kanin mange ganger uten resultat.. Er ikke helt overbevist på denne lokken enda..

 

Keep me postet om tips og triks :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg har ganske nylig kjøpt meg en lokk av denne typen. Har vært ute en fire-fem ganger i vinter med lokken uten å lykkes. Har for det meste brukt hareskrik, da jeg har lest at dette skal være mest effektivt på vinteren.

 

Generelt er det ikke så mye å lese om andres erfaring med denne lokken. Har lett litt rundt om på nettet uten å finne noe særlig utenom denne tråden.

 

Jeg er interessert i å høre om andres erfaring med denn lokken. Er det f.eks noen andre som har erfaring med bruk av Mini Colibri på vinteren, og er det evt noen som har synspunkter på hvilken låt som funker best på vinterjakt på rev?

Link to comment
Share on other sites

Har denne! ikke mye jeg har brukt den egentlig. men har fått inn noe rev på den. funka best på senvinteren/våren for min del. er vel da jeg har brukt den mest og da! da på harelyd!! men apparatet funker dårlig når det er 20-30 minus fant jeg ut. "knasker" batteri! bruker bulvan i tillegg.

 

har gått tilbake til manuelle fløyter, føler det er hakket mere effektivt!

Link to comment
Share on other sites

Ok! Da vet jeg i vertfall at den funker...

 

Jeg vet ikke hva det skyldes at jeg ikke har hatt noe suksess med denne lokken enda, det kan jo også skyldes tilfeldigheter. Jeg vet ivertfall at det er bra med rev i området jeg jakter. Skal prøve lokken mer nå utover senvinteren!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 3 months later...

Noen flere som har erfaring med denne? Fikk denne i bursdagsgave av min kjære :) Har også lydkortet til grågås, canadagås og stokkand. Noen som har brukt dette?

 

Har ingen planer om revejakt, men lurte på om jeg skulle ta med Vesla ut for å se om vi kunne se reven. Hva slags lyd bør jeg bruke?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har nettopp kjøpt Technoest-Mini Colibri med fjernkontroll, revelokk kortet var montert, fikk prøvet den ut på to forskjellige steder ikveld/natt.

 

For og begynne med det positive først, så er lydkvaliteten veldig god!

Etter og satt i nytt batteri i lokken og i fjernkontrollen, virker det som om ca 70-80 meters rekkevidde på fjernkontrollen går fint. For å programmere den, så det ut til å være nyttig og lese bruksanvisningen først, men den fungerer også ved "vanlig" bruk ved og velge den lyden man vil, og kjøre start/stop.

 

Jeg prøvde den ca 1 time på hvert sted, uten resultat, nå kan det veldig godt spille inn at reven så smått er begynnt og komme i brunst, og at da er ikke alt like interessant på en stund.

 

Selve konstruksjonen av lokken er ikke alt for overbevisende, en ting er at den er veldig liten(kan og være hendig det), men det føles som om man må være veldig forsiktig med den! For det første tåler den ikke regn...antennen kunne meget enkelt vært festet bedre, den har lett for å falle av, og ikke minst, dekslene til både lokken og fjernkontrollen er lite gode! De er laget slik at selv om man åpner dem ytterst forsiktig, er plasten/konstruksjonen så svak, at det vil medføre problemer med litt bruk. Prisen, kroner 2490, kan virke noe stiv, mine betraktninger lagt til følge...men jeg skal gi den tid, og jeg skal sette meg mer inn i best mulig bruk av den. Nå har jeg ikke funnet all verdens informasjon om den og hvordan den kan brukes best mulig, så det hadde vært nyttig og interessant og hørt mer om andres erfaringer med den!

 

God gammeldags tradisjonell lokking med div fløyter fungerer veldig bra det, men hovedgrunnen til at jeg kjøpte denne, var fjernkontrollen, den gir endel muligheter, for bedre at reven og andre dyr konsentrerer seg om lokken, og ikke om jegeren...

Så får vi se hvordan det går når jeg har fått brukt den en stund og har blitt bedre kjent med funksjoner og how to do!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte denne for et par år siden og er veldig fornøyd. Har vel skutt rundt ti rever med den.

Har aldri klart å få inn rev med fløyte, men skjønner at det nok er tilfeldig. Uansett beviser det at denne funker.

Er helt enig med det som er skrevet ovenfor her om svakhetene, men det går an å tilpasse seg litt i forhold til det. Hvis det regner, har jeg pleid å tulle ei regnjakke rundt den sånn at bare antenne og høytaler stikker frem. Høyttaleren må da selvfølgelig IKKE peke opp mot regnet så det regner nedi den.

Når det er kaldt om vinteren, har jeg med en strikkegenser eller lignende som jeg setter den på, for å få den opp fra den kalde snøen. Da holder batteriene en god del lenger.

 

Jeg har hatt inn rev med to forskjellige lyder: hareskrik om vinteren, og stær om sommeren.

De andre lydene har jeg ikke fått inn noe på, men har tro på museskriket.

Når jeg starter en lyd, begynner jeg alltid med volumet på det laveste akkurat når jeg setter i gang, for så å skru den opp til ca lynivå fem med en gang. Dette for å unngå at lyden plutselig blir brutt f eks midt i et skrik. Jeg synes det høres litt mer naturlig ut da. Samme når jeg pauser lyden. Skrur den helt på minimum, før jeg pauser. Noen ganger varierer jeg lyden litt opp og ned, for at det skal høres ut som haren eller stæren beveger seg eller snur på seg. Som sagt, dette er bare noe jeg har tenkt ut med det lille hodet mitt, så er slett ingen fasit, men har funket her.

 

Pleier aldri å sette den lenger unna meg enn 30-40 meter for å være sikke på at jeghar kontakt med den, og så synes jeg at jeg har bedre kontroll på lydnivået da.

:)

Link to comment
Share on other sites

Bruker du 9-volt batteriet, eller har du koblet til et lite 12 volt batteri?

 

Det med og bruke lyden slik du beskriver er nok lurt av flere årsaker, rev som hører en slik lyd, vil kunne tro at en annen rev er i dens revir og forsyner seg av matfatet....

 

Sitter du innomhus i jaktbod eller noe? 30-40 meter synes jeg er lite, men det avhenger selvsagt hvordan man sitter, og hvordan terrenget er! Bruker du en attrap tillegg? Type primos hare som svirrer rundt? Hvilken tid av døgnet har du brukt mini colibrien med revefall?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 9volt batteri, for da blir det mindre styr synes jeg. Jeg sitter ute i terrenget og lokker, på samme måte som du ser på div lokkefilmer. Helst på en litt åpen plass. Ei myr, et jorde, isdekt vann o.l. Da passer jeg på å sette lokken ute på den åpne plassen, for når reven kommer, så kommer den på lokken/mot lyden og da er det lettest å lure den ut på det åpne området så man får skuddsjanse.

Kan fint sette lokkeren lenger unna enn det jeg gjør, men det holder med 30-40 meter. Da har reven tross alt fokuset 30-40 meter fra deg, og ikke rett på deg, som ville vært tilfellet med lokkefløyte.

Jeg pleier å lokke fra det blir skytelys om morgenen og ca 1-1,5 time, og om kvelden ca1-1,5 timer før det blir mørkt. Skumringen både morgen og kveld er best. Jeg lokker sjelden mer enn ca 20 minutter på en plass før jeg flytter meg til neste. Alle revene jeg har skutt, unntatt en, har kommet før det har gått 10 minutter.

Jeg har kjøpt meg en sånn "mojo critter" som jeg har brukt noen få ganger. Har ikke hatt inn rev når jeg har brukt den, men det er nok helt tilfeldig :)

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig svar :-)

 

Holder på med noe av det samme, men og fra to jaktboder.

Har du og hørt om at det ikke er så lurt og lokke fra en åteplass? Er nok bare revevalper som mulig vil respondere på noe slikt.

 

Det blir vell sagt om ingen rev kommer på lokk innen 20-30 min maks, så kommer den heller ikke på en stund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde revekortet var det som stod i når jeg bestilte den, men der var det rev og rådyr, og kanin og hare, så jeg må bestille revekortet...handlet også hjort/villsvin og den store høyttaleren...

 

Det er bare en ting som gjelder, prøve, feile og lære av sine feil, da blir det alltid bra, for jeg har god tro på denne lokken :-)

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende og prøve fremover, er det snø som holder seg hos deg? Her er det ikke mye slikt og skryte av! Fint med snø og spor, ikke minst jakt i måneskinn

med snø på bakkene, det er helt utrolig spennende og har sin egen sjarm!

 

Må finne en metode og bruke og koble til med 12 volt batteri tenker jeg, for se hva jeg klarer og finne på!

 

Lykke til med både lokken og revejakten :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei i solen :-)

Nydelig vær her idag, håper hos deg og!

Jeg fikk bestilt meg revekortet, E1 heter det vel, men det har jeg faktisk ikke prøvd enda.

Jeg har vel ikke prøvd mer en 4 ganger siden sist vi pratet her, en gang en helt annen plass, og da følgelig 3 ene plassen, med god tid i mellom, men ikke antydning til noe som likner på rev! Den har vært på åte, så rev er der. I år, kanskje bare en uke maks, med hvitt på bakken, veldig mildt, og det har vært mye regn. Men det er to uker igjen...så da får vi prøve alt vi kan! Fortsatt god søndag :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei igjen, fortsatt god påske av det som er igjen av den!

 

Hvordan var innspurten i revejakten for deg? Fikk du brukt Mini Colibrien noe, og evt, fikk du rev?

 

14 april var det perfekt vær, jeg lokket og lokket, med E1, selveste revekortet...1,5 time fra jaktbod et sted...kjørte ca 45 min til et annet sted hvor andre jaktboden er plassert...holdt på en time...ingenting. Hvilke lyder synes du at har vært de beste til og få lokket inn reven på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...