Jump to content

Malamute/Laika til Hjortejakt


Thequietplace

Recommended Posts

Det meste med nese kan brukes, spørsmålet er å finne ut hvordan. Mange trekkhundlinjer har veldig nedavlet jaktlyst, men malamute er vel ikke av de verste der. De fleste laikaer jager i alle fall hjort... Losterskelen kan bli høy om du vil bruke hundne løs, men hjorten er uansett vanskelig å få til å stå. Kan være godt materiale som bandhund, men ser for meg det kan bli tungt å holde følge om malamutelinjene har slått godt ut ;-)

Link to comment
Share on other sites

Før du bruker disse løs på hjort så må du vel korte ned beina endel.

 

På hjortejakt er det få hundetyper som egner seg som løshund, gråhund og store spisshunder søker ofte for vidt i tillegg til at de ikke er lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på dagens lovgivning så hadde kanskje litt utradisjonell bruk av løshundstype vært veien å gå ?

To-tre løse malamuter etter hjorten så kan man bare levere inn jaktrifla og finne fram kniven.....

 

Sikkert mulig å bruke de som bandhund, men det er en del andre hunder som er bedre egnet.

Link to comment
Share on other sites

Aha, da så. Jeg har alltid tolket det som at løs på drevet halsende hunder(altså; Basset, Beagle, drever, dachs osv.) ikke kunne brukes på hjort dersom de har en boghøyde på over 41 cm, men elghunder og den type hunder er lov.

Det kutter jo en del ned på valgene mine da :forvirra: .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har malamute og kan bekrefte at jaktlysten er stor, spesielt på hjortedyr. Har hørt om både siberian husky og malamute brukt til elgjakt, men det er absolutt mest unntaket. Har du en rolig malamute kan det godt hende den kan funke som bandhund, men ville defintivt ikke kjøpt rasen med jakt i tankene.

Link to comment
Share on other sites

Vi skaut hjort for vestsibirsk Laika i fjor. Den loser nokre få sekund i uttaket, men stoppar å lose raskt, så formelt sett kan den vel brukast. Mi oppfatning er likevel at det går for fort, hjorten turar ikkje men stikk i stor fart, gjerne rett opp.

Link to comment
Share on other sites

en grå hund kan følge hjort over alle syv blåner :!: synes det som oftest blir en dritt dag vist de finner hjort .

har skutt hinn i stå los for neg, knall morro. men slipper heller drevern på hjorten. de fleste hunder fungerer nok mest optimalt

på det de er avlet og opplært til :!:

Link to comment
Share on other sites

har 4 mutter her på tunet. Man kan fint bruke dem til sporing og som båndhund.. Som regel springer hjorten ifra en mutte, men forslaget om 2-3 mutter på løsjakt, er jeg i tvil om man hadde trengt kniven om de hadde fått tak i den.. de jakter nemelig for sin egen del, og ikke eieren.. Er nok mange hunder som er bedre egnet til det bruket... men ellers er det en kjempehund om man er villig til å legge ned det arbeidet som trengs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...