Thequietplace Posted July 22, 2011 Posted July 22, 2011 Hei, jeg lurer på om det går an å bruke en Malamute eller en Laika (iallefall noe i den dur) til Hjortejakt. Har lest noen plasser at store spisshunder ikke ser på hjort som et bytte. Noen som vet noe om dette?
fat_dog86 Posted July 22, 2011 Posted July 22, 2011 Det meste med nese kan brukes, spørsmålet er å finne ut hvordan. Mange trekkhundlinjer har veldig nedavlet jaktlyst, men malamute er vel ikke av de verste der. De fleste laikaer jager i alle fall hjort... Losterskelen kan bli høy om du vil bruke hundne løs, men hjorten er uansett vanskelig å få til å stå. Kan være godt materiale som bandhund, men ser for meg det kan bli tungt å holde følge om malamutelinjene har slått godt ut
Thequietplace Posted July 22, 2011 Author Posted July 22, 2011 Takk for svar . Det var bare en tanke, når jeg tenker meg om kommer vel en slik hund til å følge hjorten over alle hauger før den gir seg. Har iallefall hørt noen ville historier om jamthunder som gjør det. Men en grå elghund er vel godt egnet til hjorten?
fat_dog86 Posted July 22, 2011 Posted July 22, 2011 Men ei sånn blanding er det umulig å si hvordan den vil oppføre seg hva angår påhengelighet. Laikaene slipper tidlig, jämthund og gråhund er av de som henger lengst. Skal du ha bandhund ville jeg sett på sort elghund, som er mye brukt på hjort.
Per-S Posted July 22, 2011 Posted July 22, 2011 Før du bruker disse løs på hjort så må du vel korte ned beina endel. På hjortejakt er det få hundetyper som egner seg som løshund, gråhund og store spisshunder søker ofte for vidt i tillegg til at de ikke er lovlig.
Yhaug Posted July 22, 2011 Posted July 22, 2011 Med tanke på dagens lovgivning så hadde kanskje litt utradisjonell bruk av løshundstype vært veien å gå ? To-tre løse malamuter etter hjorten så kan man bare levere inn jaktrifla og finne fram kniven..... Sikkert mulig å bruke de som bandhund, men det er en del andre hunder som er bedre egnet.
Thequietplace Posted July 22, 2011 Author Posted July 22, 2011 Det er bare løs på drevet halsende hunder som er krav til boghøyde på, husker ikke hvilken kategori elghunder og jamthunder havner under men de er ikke løs på drevet halsende
fat_dog86 Posted July 22, 2011 Posted July 22, 2011 Jagende spisshunder. Men skjeller den på dyr i fart, er den løs på drevet halsende uansett rase...
Thequietplace Posted July 22, 2011 Author Posted July 22, 2011 Aha, da så. Jeg har alltid tolket det som at løs på drevet halsende hunder(altså; Basset, Beagle, drever, dachs osv.) ikke kunne brukes på hjort dersom de har en boghøyde på over 41 cm, men elghunder og den type hunder er lov. Det kutter jo en del ned på valgene mine da .
fat_dog86 Posted July 22, 2011 Posted July 22, 2011 Elghunder er lov, så lenge de holder kjeft når de følger hjorten. En hund som skjeller på sporet skal ha max boghøyde 41 cm, uansett rase.
knutis Posted July 22, 2011 Posted July 22, 2011 Jeg har malamute og kan bekrefte at jaktlysten er stor, spesielt på hjortedyr. Har hørt om både siberian husky og malamute brukt til elgjakt, men det er absolutt mest unntaket. Har du en rolig malamute kan det godt hende den kan funke som bandhund, men ville defintivt ikke kjøpt rasen med jakt i tankene.
frontier Posted July 22, 2011 Posted July 22, 2011 Vi skaut hjort for vestsibirsk Laika i fjor. Den loser nokre få sekund i uttaket, men stoppar å lose raskt, så formelt sett kan den vel brukast. Mi oppfatning er likevel at det går for fort, hjorten turar ikkje men stikk i stor fart, gjerne rett opp.
Thequietplace Posted July 22, 2011 Author Posted July 22, 2011 Ok, takk for tipsene men det blir nok fortsatt en stund til jeg skaffer meg hund og da tror jeg går for noe jeg har litt erfaringer med på hjort, elghund . Det kan jo alltids hende at jeg faller for noe helt annet
drevern Posted July 23, 2011 Posted July 23, 2011 en grå hund kan følge hjort over alle syv blåner synes det som oftest blir en dritt dag vist de finner hjort . har skutt hinn i stå los for neg, knall morro. men slipper heller drevern på hjorten. de fleste hunder fungerer nok mest optimalt på det de er avlet og opplært til
lozine Posted July 23, 2011 Posted July 23, 2011 har 4 mutter her på tunet. Man kan fint bruke dem til sporing og som båndhund.. Som regel springer hjorten ifra en mutte, men forslaget om 2-3 mutter på løsjakt, er jeg i tvil om man hadde trengt kniven om de hadde fått tak i den.. de jakter nemelig for sin egen del, og ikke eieren.. Er nok mange hunder som er bedre egnet til det bruket... men ellers er det en kjempehund om man er villig til å legge ned det arbeidet som trengs.
Recommended Posts