Jump to content

Skudd går av?


oglan

Recommended Posts

Har ei 223 rifle, de 2 siste gangene jeg har vært på banen har det gått av 1 skudd vær gang.

Dette skjer når jeg kamrer patronen.

Er merke etter tennstiften som vanlig.

noen som har forslag hva som er galt?

 

Mvh Bernt

Link to comment
Share on other sites

Er muligens en feil med monteringen/innjusteringen av Timneyavtrekket.

Om inngrepet er for lite, kan det fort være at tennstiften ikke blir spent, men værende i fremre stilling.

Et kjapt ladegrep med tennstiften stikkende ut, kombinert med myke hetter sier gjerne pang.

Link to comment
Share on other sites

Det er en howa med Timney avtrekk.

Er nok ikke noe feil med avtrekket som gjør feilen, drar til det smeller.

det er sannsynligvis noe galt med avtrekket. Som gjør at hanen glipper av avtrekkerhaken av en eller annen grunn uten at avtrekket er rørt.

Sannsynlige grukker kan være avtrekk som er justert feil, montert feil, som er skadet på en eller annen måte (fjær som har hoppet av, grader osv), at avtrekket ligger mot avtrekkerbøyle/skjefte med press, eller møkk i avtrekker.

Andre mulige grunner kan være at det er noe galt med hane/tennstempel som gjør at tennstempelet kan slå uten at man tar avtrekk. Her er og "det at den kan glippe av avtrekkerhaken" den mest sannsynlige grunnen.

 

Er det et orginalt avtrekk? Om det ikke er det ville jeg tenkt over :

Hvem har montert avtrekket? (børsemaker, eller privatperson?)

Å fått sjekka avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

Har du vært raus med olje når du har pusset rifla? I så fall bør du demontere sluttstykke og få fjernet gammel olje men for eks clutch/bremserens. Ta rifla ut av stokken og rens avtrekkermekanismen med samme stoffet. Det kan være gammel stiv olje som gjør at det glipper når du lukker bolten.

Kammeraten min hadde dette problemet med Saueren sin. Rett og slett for mye olje ved puss.

Link to comment
Share on other sites

Det er en howa med Timney avtrekk.

Er nok ikke noe feil med avtrekket som gjør feilen, drar til det smeller.

 

 

alle mine smeller når jeg drar i avtrekkeren! :mrgreen:

 

som el gringo skriver så tipper jeg det har med inngrep å gjøre.

Det smarteste er nok å overlate problemet til kvalifisert personell :D

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg understreke at det er to ganger for mange, og samtidig si at det jaggu ikke er mye arbeid å ta et par hundre ladegrep med tomt kammer for å finne ut hva som skjer.

Gidder du ikke det, eller kanskje uansett, bør du levere børsa til en børsemaker for å finne ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg understreke at det er to ganger for mange, og samtidig si at det jaggu ikke er mye arbeid å ta et par hundre ladegrep med tomt kammer for å finne ut hva som skjer.

Gidder du ikke det, eller kanskje uansett, bør du levere børsa til en børsemaker for å finne ut av det.

Er enig at det er 2 ganger for mye, skal ta ladegrep av forskelige slag og se om jeg får frem et klikk, takk for tipsene.

Link to comment
Share on other sites

Tok 300 avtrekk uten at noe hente.

Skrudde av skjeftet, tror kanskje jeg fant feilen. Når jeg hadde løstnet skjeftet fikk jeg det ikke fra hverandre så lett. Skjeftet satt i fremre del av avtrekkeren, fikk tatt av slik at skjeftet gikk lett. Skjeftet er et Boyd fingerhull.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...