Jump to content

Skabben på tur tilbake for fullt?


fat_dog86

Recommended Posts

Jeg har til nå lagt ned seks revunger i år, og fem av disse har tilsynelatende hatt skabb! De er skikkelig ruskete i rompa, og har grå felter på lår og fremover magen. Dette er ikke uvanlig på voksen rev med sommerpels, men årets unger skal ha tett og fin pels! Jeg har også sett minst en voksen rev, som går rundt nesten naken (fem av ungene er skutt i samme området som den lusker rundt, så kan være fra samme hi). Den siste ble ikke skutt mer enn omlag en km unna, to km om man skal bruke brua for å krysse ei elv som jeg vil tro er større og striere enn disse små karene vil krysse.

 

Dette er rundt Holandsvika i Vefsn. Har sett en-to skabbete rever i året de siste åra, men aldri sånn som dette. Kan jo være at jeg har jaktet mye mer aktivt i år enn jeg noen gang har gjort, men likevel. Jeg har kjørt ofte gjennom området, så burde sett flere om det var på denne måten tidligere.

 

Er det andre som har sett mye skabb i området dere jakter?

Link to comment
Share on other sites

Om den ikke er på vei tilbake for fullt, så har den hvertfall aldrig forsvunnet. Her jeg jakter på Haugalandet så er det både skabbrev og frisk rev, det går nok i bølger og vil vel alltid gjøre det.

Skabbmidden spres nok mest i paringstiden, så de rekker å få frem valpene før de blir så syke at de dør. Forhåpentligvis blir revebestanden imun etterhvert :)

Link to comment
Share on other sites

Her hvor jeg jakter har det alltid vert skabbrev, i fjord ble det skutt 3 rever, og alle hadde skabb. Men i år har jeg sett 2 som tilsynelatende så friske ut i kikkerten, men på nært hold kan man få se det stikk motsatte. Mange som skriver at reven begynner å bli immun mot skabb, men om det er sant vet jeg ikke. Håper vertfall det!

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om den blir imun, men jeg har hørt at reven etter noen generasjoner får lavere dødeloghet av skabben. Teorien gikk grovt sett ut på at de sterkeste revene overlever, samtidig som de mest agressive skabbmiddene utrydder seg selv. Det skjer fordi de dreper reven så fort at midden ikke rekker å reprodusere seg før reven er død.

 

Husker ikke hvor jeg har dette fra, så jeg kan ikke komme med kildehenvisning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...