Jump to content

Kule/ladedata til 22-250(rådyr/storfugl)


marnero

Recommended Posts

Er ny ved dette forumet, og vet ikke om det er noen lignende tråder på forumet(klarte ikke finne de isåfall). Har for litt siden anskaffet en Remington 700 SPS 22-250. Har tenkt å bruke denne på storfugl/rådyr, samt trening/jaktfelt. Har en snill person som tar seg av lading av patroner for meg, så jeg er ganske grønn med tanke på lading.

 

Det jeg lurer på er:

- Har dere en kule å anbefale for rådyrjakt, og en for storfugler?

Har lest om Federal TBBC(Trophy Bonded Bear Claw) 55gr til rådyrjakt, men jeg klarer ikke finne denne til salgs noe sted. Noen som vet om salgsted, evt. en likeverdig/bedre erstatter? Kule for storfugl?

- Spesielt krutt dere liker å lade med?

- Noe annet jeg bør tenke på?

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Til ei så hissig patron som dette ville jeg ha brukt så tung kule som mulig og av solid konstruksjon for å få ned hastigheten så mye som mulig,hadde 22-250 selv med mye sprengte boger på rådyr og sprengt storfugel,uansett hvilken kule jeg brukte.

Løsninga mi var å lade redusert til 222 nivå da rifla jeg hadde ikke ville stabilisere tunge kuler,egentlig heilt grei løsning,jakt på matvilt så vart det lav hastighet,men ved jakt på skrap kjørde jeg full fart og varmint kuler.

Men det er ei tøff patron til sitt bruk,30gr berger kuler i nermere 1300 meter i sek er fantastisk morro å sprenge kråker med(22-250 acley improved),dette var med ei spesial rifle laget for ekstremt høye hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg har skjønt, så har de slutta å produsere Trophy bonded i .22-kaliber. Men 60grs Nosler Partition kan jo være et greit alternativ, eller 55grs Rhino. Den er jo konstruert på samme måte som TBBC.

 

Når det gjelder krutt, så brukte jeg stort sett bare N-150 da jeg hadde .22-250. Det fungerte ypperlig til 50 og 55 grs kuler som jeg brukte mest av. Var også innom N-135 til 40 grs kuler og N-160 til testing av tyngre kuler, fra 60 grs og oppover.

 

.22-250 er et artig kaliber, det vil du se når du klemmer til på en kråkefugl med ekspanderende ammunisjon :wink:

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...