Jump to content

Erfaring med Weatherby ?


Lasse55

Recommended Posts

Hei.

Skal kjøpe nytt nybegynner-våpen , tenkte då på Weatherby vanguard 308 cal. Dette våpenet har de på XXL til ca 4000 kr. Er det noken som har erfaring med dette våpenet ? :idea:

Takker for tips snarast, då eg skal kjøpe det kommende uke. Hjortejakta nærmer seg :!:

Eg har prøvd å holde i våpenet. Følte det meir behageleg i forhold til kinn og sikte enn t.d. Tikka t3

 

Takker for gode tips :)

 

PS Eg er 16 år og nytter far min sin profil her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

har en Weatherby Mark V i 300 win mag. kan ikke klage på presisjonen så jeg tipper at ditt valg i 308 og vanguard ikke er noe dårlige. jeg har kun erfaring med mark v men tipper den ikke er noe dårligere/bedre en vanguarden

det er en annen modell en den vanguard. ta å send ei meld til 350 remmag her på forumet han er den som kan mest om weatherby og har litt erfaring. hvis ikke har vi en weatherby tråd her også som du kan spørre i :)

Link to comment
Share on other sites

Ser enkelte "klager"/stusser litt på at stokken på disse (XXL-pakkene) er "myke" og derav kan gi deg treffpunktsendringer.

Videre sier folk at disse våpnene går varm (ikke frittliggende løp og ergo ikke et "bane-skytingsvåpen").

 

Varmegangen er jo greit, det er vel et faktum (3. skuddet sitter ikke der det skal om de skytes på rappen?) - men dette med mykt forskjefte/stokk?

Vurderer pakken til XXL selv.

 

Hva med kikkerten som følger med pakken? Blir den litt skral ved småviltjakt? Jeg tenker at da blir jo 150 meter mye når man skal skyte et mindre mål (mye småviltjakt foregår vel på ganske lange avstander?)

Har lite erfaring fra jakt med rifle, men har jaktet litt med hagle - derav spørsmålene mine.

 

Det krever vel bedre optikk til småviltjakt med rifle, enn til storviltjakt med rifle? Det krever vel større forstørrelse? Stor diameter og stor lysinntrengning vil jo være likt for små-/stor-viltjakt...

Link to comment
Share on other sites

Hei

Takker for svar / tips som er kommen her på tråden. :)

Jeg har nå kjøpt et Zeiss Conquest 3-9 *50 og bestilt et weatherby vanguard 308 hos XXL . ( det var tilbod denne uken , kun kr 2990 ! ). Samt et Leopold QR feste. Håper jeg blir fornøyd med valgene :smile:

 

Angående frittliggende løp .... På XXL sa de at løpet kvilte på en langsgående plastprofil nede i stokken. Det var bare å ta en kniv å skjere vekk denne profilen. Vedkommende hadde gjort det selv med si rifle. Da ble løpet frittliggende. Andre som har gjort det / erfaring med det ?

 

Da er det snart å begynne å trene og skyte inn våpenet ( bli kjent med det ). Så spørs det om jeg får min første hjort til høsten :D

Link to comment
Share on other sites

Angående frittliggende løp .... På XXL sa de at løpet kvilte på en langsgående plastprofil nede i stokken. Det var bare å ta en kniv å skjere vekk denne profilen. Vedkommende hadde gjort det selv med si rifle. Da ble løpet frittliggende. Andre som har gjort det / erfaring med det ?

Det stemmer som du sier, men jeg synes du skal prøve den som den er jeg. Tviler for at du har behov for å gjøre dette.

Mange amrikanske rifler har ikke frittliggende løp, men baserer seg på ett trykkpunkt.

Dette er nok mer uheldig med en trestokk, da kan du vel risikere at trykkpunktet forrandrer seg, i takt med at du får "vridninger" i stokken, etter fukt osv.

Link to comment
Share on other sites

De billigste/dårligste plastskjeftene er mykere enn treverk. Da vil trykkpunktbeddingen være alt annet enn stabil, jeg hadde valgt å fjerne den og frilegge løpet. Slike skjefter kan i verste fall gi en del treffpunktendringer når man skyter med skjefte hvilende på støtte vs. om man holder geværet på andre måter. Tren på samme skytestilling du skal bruke på jakt så blir du kjent med geværet, så vil det gå bra.

 

Weatherby har gode mekanismer og etter hvert kan du eventuelt skaffe deg et annet skjefte til rifla når det blir mer penger i banken. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har en Vanguard i 30-06. Satt på et Leupold sikte, byttet ut avtrekket og med Lapua Naturalis går det hull i hull på 100m.

Har ikke merket noe som helst treffpunktendring selv om jeg har skutt den glovarm. La pipa ligge intil plaststokken du....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...